لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۶

تهدید القاعده علیه «منافع حیاتی آمریکا، اسرائیل و هم‌پیمانان آنها»


ایمن الظواهری، رهبر کنونی القاعده
ایمن الظواهری، رهبر کنونی القاعده

در واکنش به اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن اورشلیم، بیت‌المقدس، به عنوان «پایتخت اسرائیل»، گروه القاعده با فراخوان به جهاد، خواهان حمله به منافع حیاتی آمریکا، اسرائیل و هم‌پیمانان آنها شد.

به گزارش بخش انگلیسی تایمز اسرائیل، فراخوان القاعده جمعه هفدهم آذر در وب‌سایت این گروه به نام السحاب منتشر شد.

بیانیه القاعده می‌گوید، «مطمئن‌ترین و سریع‌ترین راه برای مقابله با سرکوبگری آمریکا، این فرعون دوران ما، جهاد زیر پرچم الله، هدف قرار دادن منافع حیاتی آمریکا و هم‌پیمانان صهیونیست و صلیبیونش در سراسر جهان است».

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

هم‌زمان، سایر شعبه‌های وابسته به القاعده، از جمله شاخه شمال آفریقای آن که با نام القاعده – شاخه مغرب شناخته می‌شود، و القاعده در شبه جزیره عربستان (که از ادغام شاخه‌های القاعده در یمن و عربستان سعودی برپا شده بود) بیانیه‌های مشابهی صادر کرده‌اند.

شبکه القاعده بعد از شکست‌های سال‌های اخیر خود و کشته شدن پی در پی رهبرانش، از جمله مرگ رهبر آن در روزهای اخیر در افغانستان، رو به افول گذاشته است.

القاعده از بعد از مرگ اسامه محمد بن لادن در بهار ۲۰۱۱، از سوی شیخ ایمن الظواهری روحانی ۶۶ ساله افراطگرای مصری که یک پزشک جراح دانش‌آموخته دانشگاه پزشکی قاهره بوده‌است، رهبری می‌شود.

جایزه ۲۵ میلیون دلاری آمریکا برای خبررسانی در مورد مخفیگاه ایمن الظواهری هنوز برقرار است.

القاعده هنوز در افغانستان، پاکستان، کشورهای آسیای میانه و اندونزی فعال است و در جنگ داخلی سوریه نیز دخالت فعالانه داشته‌است؛ اما افرادی وابسته به القاعده در سال‌های گذشته در برخی کشورهای دیگر، از جمله در کشورهایی مانند بریتانیا دستگیر شده‌اند.

بزرگ‌ترین اقدام تروریستی منتسب به القاعده در اروپا، حمله به خطوط راه‌آهن در سال ۲۰۰۵ در بریتانیا بود؛ آخرین کشتار بزرگ این گروه در یک کشور اسلامی نیز بهار ۲۰۱۱ در یک انفجار دوگانه در پاکستان به کشته شدن هشتاد تن انجامید.

با وجود گذشت ۶۹ سال از تشکیل کشور اسرائیل، دونالد ترامپ نخستین رئیس جمهوری آمریکا و یک رهبر جهانی است که اورشلیم/بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت دولت یهود به‌رسمیت شناخته‌است.

آقای ترامپ چهارشنبه پانزدهم آذر، در کاخ سفید، هم‌زمان از آغاز روند انتقال سفارت آمریکا در اسرائیل، از تل‌آویو به اورشلیم، خبر داد؛ هر چند که با اذعان به تحقق این هدف در چند سال آینده، فعلاً مصوبه کنگره در انتقال سفارت به اورشلیم را برای شش ماه دیگر تعلیق کرد.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل با استقبال از این اقدام دونالد ترامپ گفته‌است که نام رئیس جمهوری آمریکا به عنوان رهبری شجاع که بعد از سه هزار سال حق حاکمیت قوم یهود در سرزمین باستانی اورشلیم را برسمیت شناخته‌است، «در تاریخ ثبت خواهد شد».

اما این تغییر راهبردی در سیاست آمریکا، با واکنش خشمگینانه فلسطینی‌ها، مسلمانان در بسیاری از کشورهای جهان و نیز با واکنش منفی نزدیک‌ترین هم‌پیمانان آمریکا و اسرائیل روبه‌رو شده‌است.

تنها جمهوری چک بعد از بیانیه دونالد ترامپ گفته‌است که این کشور نیز ممکن است که انتقال سفارتش به اورشلیم را با نظر مثبت بررسی کند.

روز جمعه هفدهم آذر تظاهرات خشمگینانه در سرزمین‌های فلسطینی‌نشین، محدوده عرب‌نشین داخل اسرائیل تا کشورهای خاور دور در جریان است. محله‌های خط اصطکاک میان شرق و غرب بیت‌المقدس نیز با وجود برگزاری نماز جمعه آرام، شاهد پاره‌ای درگیری‌ها بود.

جنبش حماس چهارشنبه در واکنش به بیانیه دونالد ترامپ به آغاز انتفاضه دیگری در دفاع از قدس فراخوان داده و اعلام کرده بود که آمریکا «دروازه جهنم را گشوده‌است» اما شواهد نشان می‌دهد که در سه روز اخیر، هنوز تظاهرات پرشمار به ابعاد مورد نظر حماس برگزار نشده و صرفاً درگیری‌هایی که اسرائیل وقوع آن را پیش‌بینی کرده بود، رخ داده‌است.

XS
SM
MD
LG