لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۷

رهبر القاعده با رهبر تازه طالبان بیعت کرد


ایمن الظواهری، رهبر القاعده، در یک «پیام صوتی» که در اینترنت منتشر شده، وفاداری خود به هبت‌الله آخوندزاده، رهبر تازه طالبان را اعلام کرده‌است. رهبر تازه طالبان پس از کشته شدن ملا منصور در حمله پهپاد ارتش آمریکا انتخاب شد.

رهبر القاعده در این پیام صوتی ۱۴ دقیقه‌ای که بخشی از آن در خبرگزاری‌ها منتشر شده، می‌گوید «به عنوان رهبر سازمان جهادگر القاعده، ادامه تعهد خود به اتحاد [با طالبان] را اعلام می‌کنم. رویکردی که اسامه (بن لادن: رهبر کشته‌شده گروه) به امارت اسلامی (طالبان) داشته است».

زمان ضبط این پیام صوتی مشخص نیست.

امارت اسلامی افغانستان در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ برپا شد. در همان زمان فعالیت القاعده به رهبری بن‌لادن در آن کشور رشد چشم‌گیری پیدا کرد. در نهایت با انجام حملات ۱۱ سپتامبر، ائتلافی به رهبری آمریکا طالبان را سرنگون کرد.

گروه طالبان همچنان به عنوان یک گروه شورشی به فعالیت خود ادامه داد و طی ماه‌های گذشته به پیشروی‌هایی در خاک افغانستان دست زده‌است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در پی افزایش سیاست‌های حمایتی خود از دولت افغانستان علیه این گروه افراطی است.

ارتش آمریکا، به دستور باراک اوباما، در اوایل خردادماه، ملا منصور، رهبر وقت طالبان را هدف قرار داد و در حمله‌ای هوایی در پاکستان او را از میان برداشت. پس از مرگ منصور، هبت‌الله آخوندزاده به رهبری این گروه رسید.

یک مقام ارشد دولت ایالات متحده، ۲۰ خرداد ماه، به خبرگزاری رویترز گفته بود اوباما با افزایش نقش و فعالیت‌های نیروهای مسلح آمریکایی برای همراهی با نیروهای مسلح افغان در نبردها علیه طالبان موافقت کرده است.

XS
SM
MD
LG