لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۳

سفیر پیشین ایران در آلمان: اروپایی‌ها اسنادی آورده‌اند که نمی‌توانیم به راحتی رد کنیم


علی ماجدی، حدود دو ماه پیش مسئولیت سفارت ایران در آلمان را به کاردار تهران در این کشور واگذار کرد
علی ماجدی، حدود دو ماه پیش مسئولیت سفارت ایران در آلمان را به کاردار تهران در این کشور واگذار کرد

علی ماجدی، سفیر پیشین ایران در آلمان، روز چهارشنبه، سوم بهمن، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا با اشاره به اتهام‌های «ترور و جاسوسی» که برخی کشورهای اروپایی متوجه جمهوری اسلامی کرده‌اند، گفت: «اروپایی‌ها در مورد ادعاهایی که مطرح کرده‌اند اسنادی آورده‌اند که ما نمی‌توانیم آن را به راحتی رد کنیم.»

پرسش خبرنگار ایسنا این بود که «در حال حاضر به غیر از برجام ما با چالش‌های دیگری با اروپا مواجه هستیم، چنان‌که می‌بینیم دانمارک، هلند و آلبانی اقدام به اخراج دیپلمات‌های ایران کرده‌اند به این بهانه که ایران می‌خواسته اقدامات تروریستی در این کشورها انجام دهد.»

این خبرنگار افزوده است: «از طرف دیگر شاهد دستگیری دیپلمات ایرانی در آلمان هستیم. جدا از این که ادعاهای مطرح شده از سوی اروپا در مورد ایران درست است یا نه، برخی در کشور می‌گویند که اروپایی‌ها با ایجاد این چالش‌ها و ادعاها می‌خواهند فرار به جلو داشته باشند به نحوی که ایران نتواند در مورد موضوع اس‌پی‌وی از آنها مطالبه کند.»

علی ماجدی، که حدود دو ماه پیش در پی اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، مسئولیت سفارت ایران در آلمان را به کاردار تهران در این کشور واگذار کرد و راهی ایران شد، این‌گونه پاسخ داد که « من اعتقادی به این تحلیل‌ها ندارم.»

او افزود: «اروپایی‌ها در مورد ادعاهایی که مطرح کرده‌اند اسنادی آورده‌اند که ما نمی‌توانیم آن را به راحتی رد کنیم. گرچه آنها نیز نمی‌توانند این اسناد را به راحتی اثبات کنند. ما می‌بینیم در هنگامی که آقای روحانی به اتریش سفر می‌کند مسائل آلمان رخ می‌دهد. قبل از آن نیز مسائل دیگری وجود داشت. آنها با یک دوگانگی در سیاست ایران مواجه شده‌اند.»

آقای ماجدی در ادامه توضیحاتش با اشاره به اروپایی‌ها گفت: «آنها شواهدی برای ادعاهای خود دارند که می‌توانند بر روی آن دست بگذارند و در این‌جا است که من می‌گویم این اقدامات این احساس اعتماد و امنیت را دچار مشکل می‌کند. روابط بین‌الملل مبتنی بر احساسات نیست بلکه مبتنی بر واقعیت است و یک حرکت اشتباه هر چند کوچک می‌تواند این احساس امنیت را از بین ببرد.»

این سفیر پیشین ادامه داد: «ما در داخل کشور با موضوعی همچون عملیات خودسرانه مواجه هستیم، آیا می‌توانیم منکر شویم که در خارج از کشور نیز نمونه‌ای از این اتفاقات رخ نمی‌دهد؟ عملیات‌هایی که اعتماد را دچار خدشه می‌کند.»

این نخستین بار است که یک مقام ایرانی از وجود سند در مورد اتهام‌های کشورهای اروپایی نسبت به جمهوری اسلامی سخن می‌گوید و «عوامل خودسر» را در این مسائل دخیل می‌داند.

تیرماه گذشته در حالی که حسن روحانی در ادامه تلاش‌ها برای نجات «برجام» سفری به سوئیس و اتریش داشت، همزمان خبر رسید که یک دیپلمات ایرانی مقیم در وین به جرم کمک به یک زوج که قصد بمبگذاری در همایش شورای ملی مقاومت در پاریس داشتند، در آلمان (کشور غیر محل خدمت او) دستگیر شده‌است.

در روزهای اخیر نیز بازداشت فردی به نام «عبدالحمید»، مترجم و مشاور فرهنگی شاغل در ارتش آلمان به‌ظن جاسوسی برای ایران خبرساز شده است. وزارت خارجه ایران این اتهام‌ها را رد کرده و می‌گوید فرد بازداشت‌شده ارتباطی با ایران ندارد.

در همین حال، وزارت خارجه آلبانی می‌گوید دو دیپلمات ایرانی را به خاطر درگیر بودن در فعالیت‌های غیرقانونی که امنیت آلبانی را به خطر انداخته، اخراج کرده است.

حضور برخی گروه‌های جدایی‌طلب متشکل از ایرانیان عرب در دو کشور هلند و دانمارک نیز از سال‌ها پیش باعث بروز برخی تنش‌ها در مناسبات ایران با این دو کشور بوده‌است اما در هفته‌های اخیر بر ابعاد و گستره این تنش‌ها افزوده شده‌است.

دانمارک روز هشتم آبان وزارت اطلاعات ایران را متهم کرد که در صدد ترور اعضای «جنبش الاحواز» در خاک دانمارک بوده و بعد از آن، وزیر خارجه دانمارک روز ۱۸ دی خبر داد که اتحادیه اروپا به دلیل «طرح‌ریزی ترور در خاک اروپا» با اِعمال تحریم‌هایی علیه یکی از نهادهای اطلاعاتی ایران موافقت کرده‌است.

سرویس امنیتی دانمارک، می‌گوید یک شهروند نروژی ایرانی‌تبار که از اعضای گروه «جنبش آزادی‌بخش الاحواز» در رینگِت، در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی کپنهاگ، عکس می‌گرفته و اقدامات پلیس علیه او حتی به بسته شدن موقت مرزهای این کشور با آلمان و سوئد منجر شد، از همکاران وزارت اطلاعات ایران است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز نهم آبان به اتهامات مطرح شده توسط دانمارک در خصوص دست داشتن وزارت اطلاعات ایران در طرح سوءقصد به یک مخالف جمهوری اسلامی، گفته بود که مطرح شدن این موضوع توطئه سازمان اطلاعات اسرائیل، موساد، است.

هلند نیز روز ۱۸ دی جمهوری اسلامی را به دست داشتن در طراحی دو ترور در خاک هلند متهم کرد که یکی از این ترورها مربوط به قتل یک شهروند ایرانی به نام احمد مولا ابوناهض، مشهور به احمد نیسی، از مؤسسان «جنبش آزادی‌بخش الاحواز» است که ۱۷ آبان‌ماه سال گذشته در مقابل محل زندگی‌اش در شهر لاهه به قتل رسید.

ایران در واکنش به این اتهام‌ها و اعلام تحریم جدید، از «تجدید نظر در همکاری اطلاعاتی و امنیتی خود» با کشورهای عضو اتحادیه اروپا و «عمل متقابل» علیه اروپا خبر داد.

علی ماجدی، سفیر پیشین ایران در آلمان، روز چهارشنبه در بخشی دیگر از سخنانش گفت:‌ «ما همیشه نشان داده‌ایم که وقتی دچار اجبار می‌شویم مذاکره می‌کنیم چرا باید این گونه باشد؟ ما حتی نتوانستیم طی این مدت اعتماد اروپایی‌ها را جلب کنیم. اروپایی‌ها با ما کار می‌کنند ولی به ما اعتمادی ندارند. می‌بینیم که طی این چند وقت چه مسائلی بین ایران و اتحادیه اروپا رخ داده‌است.»

او ادامه داد که «من نمی‌خواهم مسائل را بازگو کنم ولی این اتفاقات باعث شده که اعتماد اروپایی‌ها به ایران از بین برود. با دو، سه عمل اشتباه، اعتمادی که در حال ایجاد شدن بود از بین رفت. باید به کسانی که معتقدند با انجام برخی از عملیات‌ها یا خودسری‌ها می‌توان منافع ملی کشور را تأمین کرد، به صراحت گفت تصور آنها اشتباه است و اقدامات آنها نه در راستای افزایش قدرت ایران بلکه ضد قدرت است.»

با استفاده از ایسنا و رادیو فردا / پ.پ
XS
SM
MD
LG