لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۰۷

مقام‌های ایران بحران ارز و طلا را به «سرویس‌های اطلاعاتی» و «دست‌های ناپاک» نسبت دادند


در ادامه واکنش مقامات جمهوری اسلامی به افزایش قیمت ارز و سکه، رئیس قوه قضائیه این اتفاقات را «شبهه‌ناک» و ناشی از «دست‌های ناپاک در پشت پرده» دانست و رئیس مجلس نیز گفت که «سرویس‌های اطلاعاتی دشمن روی بازار طلا تمرکز کرده‌اند».

علی لاریجانی رئیس مجلس ایران روز دوشنبه هشتم مرداد در نشست یکی از فراکسیون­ های مجلس گفت که «سرویس‌های اطلاعاتی دشمن با پوشش‌های دیگر به دنبال آسیب زدن به اقتصاد کشور هستند».

وی بدون ارائه شواهد و مستنداتی تاکید کرد که این سازمان­‌های امنیتی «به دلیل اینکه می‌دانند تلاطم در بازار ارز و طلا به اقتصاد کشور ضربه وارد می‌کند، روی این بخش بیشتر تمرکز کرده‌اند».

یک روز پیش از این سخنان نیز بانک مرکزی ایران افزایش تاریخی نرخ دلار و جهش در بازار طلا را «عمدتا» به «دشمنان» نسبت داده و اعلام کرده بود که این تحولات «تناسبی با واقعیت‌های اقتصادی ایران ندارد».

افزایش ناگهانی قیمت ارز و سکه پس از خروج آمریکا از برجام رخ داد. اکثر مقامات جمهوری اسلامی اما دلیل این افزایش قیمت را «شوک روانی» و «سوء استفاده دلالان» می‌دانند.

در همین حال رئیس قوه قضائیه ایران گفته که منشأ تلاطم‌های اخیر در بازار ارز و سکه «واقعی نیست».

صادق لاریجانی تلاطم‌ها در بازار ارز و سکه را «شبهه‌ناک» و احتمالا از سوی «برخی دست‌های ناپاک در پشت پرده» خواند.

وی افزوده که اقدامات برخی از «اخلالگران» در نظام اقتصادی «افساد فی‌الارض» است و قوه قضاییه در اجرای مجازات آنان «تردید نخواهد کرد».

اظهارات وی یک روز پس از سخنان غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوه قوه قضائیه، بیان می‌شود که از بازداشت ۲۹ نفر از به گفته او، «اخلالگران اقتصادی» خبر داده بود.

پس از افزایش ناگهانی قیمت ارز در فروردین امسال نیروی انتظامی و قوه قضائیه ایران از بازداشت به گفته آنان «دلالان» بازار ارز و سکه خبر دادند.

این افراد در حالی بازداشت شده‌اند که بر اساس مقررات بانک مرکزی ایران، خرید سکه هیچ محدودیتی ندارد و در قوانین ایران نیز به جرمی در ارتباط با نگهداری سکه اشاره نشده است.

«سیاست­‌های جدید ارزی اعلام خواهد شد»

افزایش قیمت ارز که از فروردین ماه آغاز شده همچنان ادامه دارد و سیاست‌های دولت برای کنترل بازار ارز به نتیجه نرسیده است.

با این حال رئیس مجلس ایران روز دوشنبه گفت که تدوین سیاست‌های جدید ارزی نهایی شده و این سیاست‌ها ظرف روزهای آینده اعلام خواهد شد.

معاون اول رئیس‌جمهوری ایران نیز خبر داد که بانک مرکزی به دنبال بازنگری سیاست‌های ارزی و ارائه بسته پیشنهادی جدید برای مدیریت بازار ارز است.

اسحاق جهانگیری گفت: «وضعیت جدید پیش‌رو دائمی نیست و اگر بتوانیم این وضعیت را به خوبی مدیریت کنیم و کشور را از این مرحله عبور دهیم، اقتصاد به ثبات می‌رسد».

بر اساس سیاست قبلی دولت، ارز مورد نیاز برای واردات همه کالاها با دلار ۴۲۰۰ تومانی ارائه می‌شد. این اقدام انتقادات تعدادی از کارشناسان را به دنبال داشت و اکبر ترکان، مشاور رئیس‌‌جمهوری ایران، نیز گفته بود که واردکنندگان با «هزار جور کلک و حقه‌بازی» کالایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کرده‌اند به قیمت هر دلار هشت هزار تومان می‌فروشند.

در نهایت دولت در تیرماه عملاً شکست این سیاست را پذیرفت و «بازار ثانویه» ارز را ایجاد کرد که به معنای سه‌ نرخی شدن ارز است.

بر اساس گزارش‌ خبرگزاری‌های آنا،ایرنا، ایسنا و رادیو فردا/ ا.م/ک.ر
XS
SM
MD
LG