لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۰

معاون اول قوه قضاییه ایران از بازداشت «۲۹ اخلالگر اقتصادی» خبر داد


آقای اژه‌ای روز ششم مرداد نیز خبر داده بود که ۱۸ نفر در پرونده‌های واردات «غیرقانونی خودرو» و «اخلالگران ارزی» بازداشت شده‌اند.
آقای اژه‌ای روز ششم مرداد نیز خبر داده بود که ۱۸ نفر در پرونده‌های واردات «غیرقانونی خودرو» و «اخلالگران ارزی» بازداشت شده‌اند.

معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه ایران خبر داد که تاکنون ۲۹ نفر از به گفته او، «اخلالگران در نظام اقتصادی کشور» بازداشت شده‌اند که اتهام «بسیاری از آنها در حد افساد فی‌الارض است».

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، غلامحسین محسنی اژه‌ای یکشنبه شب، هفتم مرداد، در تلویزیون ایران اعلام کرد که حکم بازداشت افراد دیگری نیز صادر شده و احتمال دارد امشب یا فردا بازداشت شوند.

اتهام «فساد فی‌الارض» ممکن است در مواردی منجر به صدور حکم اعدام شود.

پیشتر، صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه ایران روز پنجم تیرماه تهدید کرده بود که «اخلال در نظام اقتصادی کشور مجازات‌های بسیار سنگینی دارد و اگر مصداق افساد فی‌الارض باشد، حکم اعدام دارد».

سخنگوی قوه قضائیه ایران روز ششم مرداد نیز خبر داده بود که ۱۸ نفر در پرونده‌های واردات «غیرقانونی خودرو» و «اخلالگران ارزی» بازداشت شده‌اند.

دلیل بازداشت برخی از این افراد خرید و فروش انبوه سکه اعلام شده است. مقامات نیروی انتظامی و قوه قضائیه از جمله به بازداشت فردی به نام «حمید مظلومین» اشاره کرده‌اند که به گفته آنان، همراه با پسرش «بیش از دو تُن سکه خرید و فروش کرده‌اند».

در همین حال عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران روز یکشنبه گفت که پول خرید سکه توسط ۳۰ نفر اول که بالاترین تعداد سکه را خریداری کرده‌اند، «سپرده‌های خارج شده از شش بانک اعم از دولتی و خصوصی» بوده است.

آقای جعفری دولت آبادی جزئیات بیشتری درباره خرید سکه توسط این افراد بیان نکرد.

وی همچنین با اشاره به تعهد دولت برای تحویل «۶۲ تن طلا» به افراد به دلیل طرح پیش فروش سکه گفت که بر اساس اظهارات مسئول اتحادیه طلا و جواهر، «بیش از ۲۰۰ تن طلا» نیز توسط مردم در خانه‌ها ذخیره شده است.

به گفته وی، «این ارقام زنگ خطری برای اقتصاد کشور محسوب می‌شود، چرا که این پیش فروش‌ سکه با هدف جذب نقدینگی و کاهش تقاضای دلار انجام گرفت، اما اثر عکس داشته است».

پس از افزایش ناگهانی قیمت ارز در فروردین امسال نیروی انتظامی و قوه قضائیه ایران از بازداشت به گفته آنان «دلالان» بازار ارز و سکه خبر دادند.

این افراد در حالی بازداشت شده‌اند که بر اساس مقررات بانک مرکزی ایران، خرید سکه هیچ محدودیتی ندارد و در قوانین ایران نیز به جرمی در ارتباط با نگهداری سکه اشاره نشده است.

درباره میزان خرید و فروش دلار نیز در قوانین ایران محدودیتی بیان نشده است.

با این حال مقامات قوه قضائیه معمولا دستور بازداشت این افراد را به اتهام «اخلال در نظام اقتصادی» صادر می‌کنند.

در هفته‌های گذشته گزارش‌هایی نیز درباره «تخلف» در واردات گوشی تلفن همراه، خودرو و دیگر کالاهایی که با ارز دولتی وارد شده‌اند، منتشر شده است.

آقای اژه‌ای روز دوم مرداد از تشکیل پرونده برای ۴۰ شرکت و احضار مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی در ارتباط با «تخلف» در واردات تلفن همراه با ارز دولتی خبر داده بود.

در همین حال بسیاری از تحلیلگران اعلام کرده‌اند که «برخوردهای امنیتی» هر چند ممکن است در کوتاه‌مدت از افزایش قیمت ارز جلوگیری کند، ولی در بلندمدت تأثیری نخواهد داشت، همان‌گونه که با وجود «برخوردهای امنیتی در دولت سابق» قیمت ارز همچنان افزایش یافته است.

بنابر گزارش‌ها از تهران، روز یکشنبه هفتم مرداد بهای هر دلار آمریکا در بازار غیررسمی تا مرز ۱۱ هزار تومان نیز بالا رفت و قیمت سکه طلا نیز به بالای چهار میلیون تومان رسید.

بر اساس گزارش‌ خبرگزاری‌های میزان،صدا و سیما، ایسنا و رادیو فردا/ ا.م/ک.ر
XS
SM
MD
LG