لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

«شناسایی» ژنرال روس عامل اصلی سرنگونی هواپیمای مالزی


ژنرال نیکلای تکاچیوف (سمت چپ تصویر) در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، سال ۲۰۰۷
ژنرال نیکلای تکاچیوف (سمت چپ تصویر) در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، سال ۲۰۰۷

یک گروه پژوهشی بین‌المللی معتبر می‌گوید در تحقیقات مربوط به سرنگون شدن یک هواپیمای مسافربری بر فراز اوکراین در سال ۲۰۱۴ یک ژنرال روس را «عامل مهمی» می‌داند.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، گروه پژوهشی بلینگکت که با استفاده از فناوری‌های دیجیتال پیشرفته اطلاعات صوتی و تصویری علنی را تجزیه و تحلیل می‌کند در گزارشی که روز پنج‌شنبه ۱۷ آذر منتشر شد ادعا می‌کند فردی که در تماس‌های شنود شده از او با اسم مستعار «دولفین» یاد می‌شود در حقیقت یک ژنرال بازنشسته ارتش روسیه به نام نیکلای تکاچیوف است که هم اکنون مسئول بازرسی واحدهای مرکزی ارتش روسیه است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

تیم تحقیقاتی مشترک به ریاست هلند نيز که در مورد سرنگون شدن پرواز‌ ام‌اچ‌۱۷ خطوط هوایی مالزی در شرق اوکراین تحقیق و گزارش تحقیقات خود را در سپتامبر ۲۰۱۶ منتشر کرد بایگانی‌های صوتی مربوط به مکالمات دو فرد با نام‌های مستعار «دولفین» و «اوریون» را منتشر کرده بود.

این تیم تحقیقاتی در جستجوی اطلاعات بیشتری در مورد این دو نفر است هر چند نقش احتمالی آنها در سرنگون شدن هواپیما هنوز کاملا مشخص نیست.

تیم تحقیقاتی مشترک به ریاست هلند در بیانیه روز پنج‌شنبه تنها گفت که یافته‌های گروه پژوهشی بلینگکت را در نظر خواهد گرفت ولی جزییات بیشتری ارائه نداد.

پرواز‌ ام‌اچ‌۱۷ خطوط هوایی مالزی روز ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۴ در مناطق جنگی دونتسک در شرق اوکراین سرنگون شد و تمام ۲۹۸ سرنشینان آن کشته شدند. تیم تحقیقاتی مشترک به ریاست هلند به این نتیجه رسید که این هواپیما توسط یک سامانه ضد هوایی «بوک» که از روسیه به شرق اوکراین منتقل شده بود سرنگون شده و بلافاصله این سلاح ضد هوایی به روسیه بازگردانده شده است.

حکومت روسیه و جدایی طلبان شرق اوکراین هرگونه مسئولیتی در این حادثه را رد کرده و در مورد سقوط هواپیما فرضیه‌های دیگری ارائه می دهند. روسیه پیشنهاد قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تشکیل یک دیوان بین‌المللی با هدف شناسایی و مجازات عاملان این حادثه را وتو کرد.

علاوه بر این، با وجود شواهد مستند در مورد حمایت اقتصادی، نظامی و سیاسی روسیه از جدایی طلبان شرق اوکراین، مسکو هر گونه دخالتی در امور داخلی این کشور را تکذیب می کند. در طول درگیری‌های نظامی شرق اوکراین که از سال ۲۰۱۴ آغاز شد تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر کشته شده‌اند.

در این تحقیقات به بهانه انجام مصاحبه با ژنرال بازنشسته نیکلای تکاچیوف تماس گرفته می‌شود و صدای او را تلفنی ضبط می‌کنند و آن را با مکالمات مربوط به سقوط هواپیما بین فردی با اسم مستعار «دولفین» و نام خانوادگی «تکاچیوف» مقایسه می‌کنند.

گروه پژوهشی بلینگکت می‌گوید دو موسسه پژوهشی، یکی در آمریکا و دیگری در لیتوانی، بطور مستقل تایید کرده‌اند که صدای ضبط شده در هر دو مورد مربوط به یک نفر است.

هنوز مشخص نیست که «دولفین» در درگیری‌ها و بحران شرق اوکراین و حادثه سرنگونی پرواز‌ پرواز‌ ام‌اچ‌۱۷ دقیقا چه نقشی داشته است.

بر اساس مصاحبه با ایگور گیرکین، یکی از فرماندهان سابق شورشیان اوکراین «دولفین» یک فرمانده ارشد روس است که در آن زمان در شهر کراسنودون در شرق اوکراین مستقر بوده است.

ایگور گیرکین و «دولفین» مسئول سازماندهی واحدهای شبه نظامی جدایی طلب شرق اوکراین در مناطق دونتسک و لوهانسک بودند.

گزارش تیم تحقیقاتی مشترک به ریاست هلند در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که سامانه ضد هوایی «بوک» که پرواز‌ پرواز‌ ام‌اچ‌۱۷ را سرنگون کرد در حوالی شهر کراسنودون از مرز عبور کرده و وارد اوکراین شده است. ایگور گیرکین گفته است که در اواسط ژوئیه ۲۰۱۴ حوالی زمان سقوط هواپیما با «دولفین» در شهر کراسنودون ملاقات کرده است.

وقتی که در ارتباط با تحقیقات گروه پژوهشی بلینگکت با ایگور گیرکین تماس گرفته اند او تایید کرد که اوایل ژوییه ۲۰۱۴ یک مقر فرماندهی در کراسنودون احداث شد و تعدادی ژنرال بازنشسته روس آنجا بودند. ایگور گیرکین گفته است «دولفین» هم «یک جور ژنرال» بود که دیگر در بحران شرق اوکراین دخالت ندارد.

ژنرال بازنشسته تکاچیوف به گروه پژوهشی بلینگکت گفته است که در سال ۲۰۱۴ در اوکراین نبوده و از سال ۲۰۱۲ تاکنون از شهر یکاترینبورگ در ناحیه اورال روسیه خارج نشده است.

آقای تکاچیوف یکی از فرماندهان مهم هر دو جنگ روسیه در ناحیه چچن بوده است. او در سال ۲۰۱۰ بازنشسته شد.

اما پس از بازنشستگی در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ مشاور نظامی دولت سوریه بوده است. او پس از بازگشت به روسیه به سرفرماندهی نیروهای مرکز ارتش روسیه در یکاترینبورگ اعزام شد.

XS
SM
MD
LG