لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۶

به رغم انتقادها کره شمالی به ریاست همایش خلع سلاح سازمان ملل انتخاب شد


کره شمالی که به دلیل توسعه سلاح‌های هسته‌ای از سوی شورای امنیت تحریم شده است روز پنجشنبه ۱۲ خرداد، به رغم ابراز نگرانی و انتقاد مخالفان، به عنوان رییس همایش خلع سلاح سازمان ملل انتخاب شد که رسالت آن نظارت بر توافق‌های مربوط به منع توسعه تسلیحاتی است.

کره شمالی در سال جاری با نقض قطعنامه‌های شورای امنیت میلادی چندین موشک بالستیک را آزمایش کرده و خود را برای انجام اولین آزمایش هسته‌ای از سال ۲۰۱۷ به این سو آماده می‌کند.

ریاست همایش خلع سلاح سازمان ملل به صورت دوره‌ای و بر اساس حروف الفبا تعیین می‌شود و امسال نوبت به کره شمالی رسید.

سفیر کره شمالی در جلسه این همایش که در ژنو برگزار شد گفت: «کشور ما به توسعه صلح و ثبات در سطح جهان متعهد است و برای فعالیت‌های این همایش ارزش زیادی قائل است. برعهده گرفتن ریاست این همایش افتخار بزرگی است.»

کره شمالی فقط هفته پیش چندین موشک قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای را آزمایش کرد که به اعتقاد کارشناسان تسلیحاتی یک مورد از آنها دوربرد‌ترین موشک بالستیک و قاره پیمایی است که آن کشور تولید کرده است.

نمایندگان کشورهای غربی در سخنرانی‌های خود در همایش خلع سلاح سازمان ملل اقدامات کره شمالی را محکوم کردند و نماینده استرالیا آزمایش‌های موشکی و برنامه هسته‌ای کره شمالی را « بی‌ثبات کننده و خطرناک» توصیف کرد.

ولی به رغم درخواست ده‌ها نهاد مدنی و مخالف توسعه تسلیحاتی، نمایندگان کشورهای غربی جلسه رای‌گیری را تحریم نکردند. برخی از این کشورها به جای سفیر دائمی خود که معمولا در چنین جلساتی شرکت می‌کنند نمایندگان پایین رتبه‌ای فرستادند.

حاضران در این جلسه می‌گویند واکنش کشورهای غربی به ریاست کره شمالی در این نهاد در مقایسه با مخالفت آنها با ریاست سوریه در سال ۲۰۱۸ ملایم‌تر بود.

رییس «دیده‌بان سازمان ملل» یک نهاد غیردولتی و مستقل که بر فعالیت‌های این سازمان نظارت می‌کند گفت: «ریاست کره شمالی بر همایش خلع سلاح به شدت به اعتبار و مشروعیت سازمان ملل ضربه می‌زند.»

پيش‌بينی می‌شود که همایش خلع سلاح سازمان ملل در دوره ریاست کره شمالی موفقیت چندانی نخواهد داشت. آخرین دستاورد این نهاد تنظیم پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای بود که در سال ۱۹۹۶ به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید.

کارشناسان منع گسترش تسلیحاتی معتقدند که ریاست کره شمالی نشانه دیگری از بی‌اهمیت شدن همایش خلع سلاح است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن

XS
SM
MD
LG