لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۸

انتقاد عفو بین‌الملل از اعمال روش‌های «تحقیر آمیز» درباره محمود صالحی و محمد نظری


سازمان عفو بین‌الملل دست بند و پابند زدن به محمود صالحی و محمد نظری در بیمارستان را «تحقیرآمیز» خواند و از استفاده از چنین روش‌هایی به جای آزادی فوری این دو ابراز تأسف کرد.

به گفته این سازمان حقوق بشری، محمود صالحی و محمد نظری، دو زندانی عقیدتی،در روزهای گذشته به بیمارستان منتقل شده و در طول دوره بستری با دست‌بند به تخت بیمارستان بسته شده‌اند.

در این زمینه رها بحرینی، پژوهشگر عفو بین‌الملل در امور ایران، گفت که «جای تأسف دارد مقام‌های ایران به جای آزاد کردن فوری محمود صالحی و محمد نظری، آنها را همچون مجرمان دستبند و پابند زده‌اند و مورد آزار و اذیت و رفتارهای تحقیرآمیز قرار داده‌اند».

به گفته سازمان عفو بین‌الملل، در قوانین بین‌المللی استفاده از ابزارهایی چون دستبند و پابند «تنها در صورتی مجاز است که خطر فرار زندانی و آسیب رساندن وی به خود یا دیگران محتمل باشد و روش‌های کنترل ساده‌تر نتواند از این خطرات جلوگیری کند».

این سازمان تأکید کرده که «استفاده از غل و زنجیر و ابزارهایی که موجب درد و تحقیر زندانی شود و شأن و کرامت انسانی او را نقض کند در همه شرایط ممنوع است».

پیش از این نیز تعدادی از زندانیان سیاسی در اعتراض به استفاده از دست بند و پابند و یا اجبار به پوشیدن لباس زندانیان از اعزام به بیمارستان خودداری کرده‌اند.

در همین حال عفو بین‌الملل با اشاره به تحقیقات خود اعلام کرده که مقام‌های قضایی و مسئولین زندان‌ها در ایران «دائماً بر خلاف این موازین بین‌المللی عمل می‌کنند و بر استفاده غیرضروری از دستنبد و پابند برای بستن زندانیان عقیدتی سیاسی بیمار به تخت بیمارستان اصرار می‌ورزند».

به گفته این سازمان، «این رفتار عموماً با هدف آزار و اذیت، تنبیه و تحقیر زندانیان و اعمال درد و رنج مضاعف بر آنها صورت گرفته و در بسیاری موارد، موجب اخلال یا تأخیر در روند درمان شده است».

سازمان عفو بین‌الملل پیش از این از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته بود تا محمد نظری و محمود صالحی را «فوراً و بدون قید و شرط آزاد کنند و تا زمان آزادی، از دسترسی فوری و منظم آنها به مراقبت‌های پزشکی تخصصی در خارج از زندان اطمینان حاصل کنند».

محمد نظری که در بیست و چهارمین سال زندان خود به سر می‌برد، از هشتم مرداد ماه اعتصاب غذا کرده است. او خواستار اعمال قانون جدید مجازات اسلامی در پرونده خود است. در صورت اجرای قانون جدید مجازات اسلامی، زندان آقای نظری به ۱۵ سال کاهش پیدا می‌کند و او که ۲۴ سال زندان را سپری کرده باید آزاد شود.

محمود صالحی، فعال کارگر زندانی، بامداد روز جمعه ۱۲ آبان به دلیل تشدید بیماری قلبی‌اش از زندان سقز به بیمارستان امام خمینی این شهر منتقل شده است.

محمود صالحی روز هفتم آبان پس از دیالیز کلیه‌هایش در بیمارستان امام خمینی سقز، توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت و برای گذراندن دوره یک سال زندانش به زندان مرکزی این شهر منتقل شد.

آقای صالحی پیشتر به ۹ سال زندان محکوم شده بود اما بر اساس گزارش‌ها، محکومیت او به یک سال کاهش یافته است.

او قبل از این از جمله در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرده بود که پس از بازداشت در اردیبهشت سال ۹۴،‌ کلیه‌هایش را به دلیل عدم رسیدگی و عدم تحویل داروهایش در بازداشتگاه اطلاعات سنندج از دست داده است.

این موضوع هیچگاه از سوی وزارت اطلاعات و یا مقام‌های قضایی تکذیب نشده است.

XS
SM
MD
LG