لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۶

مدیر بخش خاور میانه عفو بین‌الملل: وضعیت برخی بازداشت‌شدگان آبان شبیه ناپدیدشدگان قهری است


بر اساس برآوردهای رادیو فردا حداقل هشت هزار نفر در اعتراض‌های آبان ماه بازداشت شده‌اند
بر اساس برآوردهای رادیو فردا حداقل هشت هزار نفر در اعتراض‌های آبان ماه بازداشت شده‌اند

مدیر بخش خاور میانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل ضمن ابراز نگرانی از وضعیت بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ماه گفت که وضعیت برخی از آنان «ناپدید سازی قهری» است.

فیلیپ لوتر در مصاحبه با رادیو فردا اعلام کرد که ارتباط برخی از بازداشت‌شدگان با خانواده‌شان به کلی قطع است.

به گفته آقای لوتر، شرایط نگهداری برخی از بازداشت‌شدگان به گونه‌ای است که از آن می‌توان با عنوان «ناپدید سازی قهری» نام برد.

بر اساس قوانین بین‌المللی، «ناپدیدشده قهری» به فردی گفته می‌شود که به دست نیروهای حکومتی دستگیر یا ربوده شود و پس از آن در مورد سرنوشت یا محل نگهداری‌اش، پنهان‌کاری شود.

آقای لوتر همچنین گفت که مقامات جمهوری اسلامی به مادران فعالان حقوق اقلیت‌ها در استان‌های آذربایحان شرقی و غربی گفته‌اند که می‌توانند فرزاندانشان را به ۱۰ سال زندان محکوم کرده و حتی آنان را اعدام کنند.

بر اساس برآوردهای رادیو فردا حداقل هشت هزار نفر در اعتراض‌های آبان ماه بازداشت شده‌اند.

تنها آمار رسمی اعلام شده درباره تعداد افراد بازداشت شده سخنان حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، است که از بازداشت هفت هزار نفر خبر داده بود.

گزارش‌ها از وضعیت نامناسب محل نگهداری زندانیان در استان‌های مختلف از جمله زندان فشافویه در تهران حکایت دارد.

در همین حال مدیر بخش خاور میانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین الملل گفت که گروهی بازداشت شدگان در مکان‌هایی مانند پادگان‌های نظامی و سوله‌ها نگهداری می‌شوند.

وی همچنین گفت که در میان بازداشت‌شدگان روزنامه نگاران، دانشجویان و فعالان حقوق بشر نیز وجود دارند.

به گفته آقای لوتر، حکومت جمهوری اسلامی اعتراضات آبان ماه را «مستمسکی برای سرکوب فعالان سیاسی و اجتماعی و افرادی کرده که اطلاعاتی رو درباره برخورد قهرآمیز حکومت با معترضان منتشر کرده‌اند».

در روزهای گذشته مقامات جمهوری اسلامی در استان‌های مختلف از بازداشت تعدادی از افراد خبر داده و مدعی شده‌اند که آنان در اعتراضات آبان ماه نقش داشته و پس از شناسایی بازداشت شده‌اند.

پس از اعتراضات آبان ماه گزارش‌هایی درباره بازداشت تعدادی از فعالان مدنی و سیاسی در شهرهای ایران منتشر شده است.

در تازه‌ترین نمونه، مجید کاویانی، دادستان شهرستان قدس (قلعه حسن‌خان) در استان تهران گفته است عمده «لیدرهایی» که اعتراض‌ها را «هدایت می‌کردند» شناسایی و بازداشت شده‌اند.

او همچنین به ادارات مختلف توصیه کرده که « از این پس توجه کنند که دوربین‌های مدار بسته قابلیت لازم را در مواقع بحرانی داشته باشد».

عفو بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش خود همچنین اعلام کرده که هزاران تن از جمله کودکان ۱۵ ساله بازداشت شده‌اند و در بی‌خبری و فقدان اطلاع‌رسانی، خطر شکنجه بازداشت‌شدگان را تهدید می‌کند.

این سازمان همچنین در این گزارش شمار کشته‌شدگان در اعتراضات گسترده آبان‌ماه را ۳۰۴ نفر عنوان کرده است.

XS
SM
MD
LG