لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۳

یک ماه از اعتراض‌های آبان گذشت؛ هنوز آمار کشته‌ها و بازداشت‌شدگان اعلام نشده است


ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران از همان روز نخست با شلیک گلوله‌های واقعی، به اعتراض‌ها واکنش نشان دادند.
ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران از همان روز نخست با شلیک گلوله‌های واقعی، به اعتراض‌ها واکنش نشان دادند.

یک ماه از اعتراض‌های هفته آخر آبان که روز بیست‌وچهارم آن آغاز شد می‌گذرد، و در حالی که بازداشت معترضان همچنان ادامه دارد مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز حاضر نیستند که آمار تعداد افراد کشته و بازداشت‌شده در این اعتراضات را اعلام کنند.

اعتراض به افزایش سه برابری قیمت بنزین آزاد به سرعت به تظاهرات ضد حکومتی تبدیل شد. گزارش‌ها حکایت از سرکوب شدید اعتراضات از روز شنبه، ۲۵ آبان، دارد. فیلم‌ها و گزارش‌های منتشر شده حکایت از آن دارد که ماموران امنیتی از همان روز نخست با شلیک گلوله‌های واقعی، به اعتراض‌ها واکنش نشان دادند.

شعارهای سر داده شده نیز تندتر از همیشه بود: «ما جمهوری اسلامی نمی‌خواهیم!» و «خامنه‌ای، برو گمشو!»، «توپ، تانک، فشفشه/ آخوند باید گم بشه!»، «پول نفت گم شده/ خرج فلسطین شده!»، «سوریه را رها کن/ فکری به حال ما کن!»، «دشمن ما همین‌جاست/ دروغ می‌گن آمریکاست».

اینترنت سراسری نیز از همان روز ۲۵ آبان تقریبا به صورت کامل قطع شد و این قطع شدن تا ۱۰ روز ادامه یافت.

فرماندهان نظامی جمهوری اسلامی از این اعتراض‌ها با عبارت‌هایی چون «جنگ جهانی تمام عیار»، «جنگ شهری» و «ائتلاف شیاطین» نام برده‌اند، اعتراضاتی که به لحاظ گستردگی در ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. سرکوب معترضان اعتراض نهادهای بین‌المللی، آمریکا و اتحادیه اروپا را به دنبال داشت.

مقامات رسمی از درگیر بودن حدود ۳۰ استان ایران در این اعتراض‌ها خبر داده‌اند. درگیری‌ها بین معترضان و نیروهای امنیتی در ماهشهر در استان خوزستان، شهرهای اطراف تهران، شهرهای استان البرز و شهر صدرا در نزدیکی شیراز گسترده‌تر از دیگر نقاط بوده و بیشترین تعداد افراد کشته شده نیز مربوط به این شهرها است.

پس از گذشت یک ماه از این اعتراض‌ها مقامات جمهوری اسلامی همچنان از ادامه بازداشت معترضان خبر می‌دهند.

در همین حال روز یکشنبه، ۲۴ آذر، رهام بخش حبیبی، فرمانده انتظامی استان فارس، گفت که پنج نفر از معترضان در سپیدان و ممسنی دستگیر شدند.

بر اساس برآوردهای رادیو فردا حداقل هشت هزار نفر در اعتراض‌های آبان ماه بازداشت شده‌اند. گزارش‌ها از وضعیت نامناسب محل نگهداری زندانیان در استان‌های مختلف از جمله زندان فشافویه در تهران حکایت دارد.

تنها آمار رسمی اعلام شده درباره تعداد افراد بازداشت شده سخنان حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، است که از بازداشت هفت هزار نفر خبر داده بود.

هنوز آمار رسمی قربانیان این اعتراض‌ها نیز منتشر نشده است، گرچه علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی، روز ۱۸ آذر وعده داده بود که به زودی «به تفکیک استان‌ها و علت» آمار کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸ اعلام خواهد شد.

سایت کلمه تعداد افراد کشته شده در اعتراضات را دست‌کم ۳۶۶ نفر اعلام کرده است و آخرین گزارش عفو بین‌الملل نیز حکایت از کشته شدن ۲۰۸ نفر دارد.

در حالی که مقامات جمهوری اسلامی هنوز آماری از تعداد افراد کشته شده ارائه نکرده‌اند، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، مدعی شده که «بیش از ۸۵ درصد از جان‌باختگان حوادث اخیر در شهرستان‌های تهران در هیچ‌یک از تجمع‌ها حضور نداشتند».

اکثر معترضان بر اثر شلیک مستقیم گلوله کشته شده‌اند. در همین حال خواهرِ امیرحسین کبیری، یکی از معترضان کشته شده، در مصاحبه با رادیو فردا گفته که از پدرش تعهد گرفته‌اند که نگویند او تیر خورده و بگویند بر اثر تصادف کشته شده است.

بر اساس گزارش‌ها بیش از ۲۰ نفر از افراد کشته شده زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند.

در همین زمینه

XS
SM
MD
LG