لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۵

عفو بین‌الملل خواستار تحقیق درباره قتل کودکان در اعتراضات آبان شد


گزارش عفو بین‌الملل به کشته شدن ۲۳ کودک در اعتراض‌های آبان ماه اشاره می‌کند، از جمله یک دختر بچه بین ۸ تا ۱۲ سال
گزارش عفو بین‌الملل به کشته شدن ۲۳ کودک در اعتراض‌های آبان ماه اشاره می‌کند، از جمله یک دختر بچه بین ۸ تا ۱۲ سال

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد بر اساس شواهدی که در دست دارد نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ در ایران، ۲۳ کودک کمتر از ۱۸ سال را به قتل رسانده‌اند.

در بیانیه این سازمان که روز چهارشنبه، ۱۴ اسفند، منتشر شد، این کودکان شامل ۲۲ پسربچه بین ۱۲ تا ۱۷ سال و یک دختربچه بین ۸ تا ۱۲ سال هستند.

رادیو فردا نیز پیش از این در گزارشی، به اسنادی درباره کشته‌ شدن ۱۸ کودک در جریان اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ در ایران دست یافته بود.

فیلیپ لوتر، مدیر پژوهش‌ها و امور حقوقی خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل، اعلام کرد که «بیشتر موارد مرگ این کودکان، تنها در طول روزهای دوم و سوم اعتراضات رخ داده» که حاکی از «کشتار وسیع و سریع» حکومت برای سرکوب اعتراضات به هر قیمتی است.

وی می‌گوید با وجودی که در ماه‌های اخیر، «ابعاد وحشتناک استفاده‌ غیرقانونی» نیروهای امنیتی ایران از «سلاح‌های مرگبار» برای سرکوب اعتراضات آبان‌ماه، بیش از گذشته، مشخص شده، اما کماکان آگاهی از قربانی‌ شدن این تعداد کودک در این حوادث «تکان‌دهنده» است.

او خواستار تحقیق بی‌طرفانه و مستقل درباره این کودکان مقتول، آمران و عاملان قتل آنها شده و از کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست تا یک مکانیسم تحقیقاتی برای رسیدگی به کشتار معترضان و رهگذران، از جمله کودکان در ایران ایجاد کنند.

عفو بین‌الملل شمار کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ در ایران را دست‌کم ۳۰۰ تن اعلام کرده که برخی از آنها نیز رهگذر بوده‌اند.

استناد این سازمان برای ارائه آمار به ویدئوها و عکس‌های منتشر شده از اعتراضات، گواهی‌های دفن، گفت‌و‌گو با خانواده‌ها و وابستگان کشته‌شدگان و گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری، فعالان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران بوده است.

بر اساس گزارش عفو بین‌الملل، این سازمان در ده مورد، بر اساس بررسی شرح آسیب‌های جسمی مندرج در گواهی‌های فوت و جوازهای دفن یا بر اساس اطلاعاتی که از منابع موثق دریافت کرده، به این نتیجه رسیده که کشته شدن کودکان در نتیجه‌ شلیک گلوله به «سر یا سینه» آنها اتفاق افتاده است.

این سازمان حقوق بشری نوشته، به همین دلیل، این موضوع محرز است که نیروهای امنیتی به «قصد کشتن» شلیک کرده‌اند.

در این گزارش آمده که در جواز دفن دو مورد از این ده مورد از ۲۳ کودک کشته‌شده، جراحات ناشی از اصابت گلوله به این کودکان به این صورت تشریح شده که گلوله، منجر به «خون‌ریزی»، «له‌شدگی مغز»، «خردشدگی استخوان جمجمه» و «خون‌ریزی زیاد داخلی» و «پارگی قلب و ریه» شده است.

آن‌ طور که عفو بین‌الملل گزارش کرده در مورد یکی از این کودکان نیز گزارش‌های ضدونقیضی چون ضربات مهلک به سر و اصابت گلوله ساچمه‌ای به صورت از فاصله نزدیک دریافت کرده است.

این کودکان در ۱۳ شهر و شش استان مختلف شامل اصفهان، فارس، کرمانشاه، خوزستان، کردستان و تهران کشته شده‌اند که بر اساس گزارش این سازمان «نشان‌دهنده‌ دامنه‌ گسترده‌ سرکوب خونین» اعتراضات آبان‌ماه است.

منابع: عفو بین‌الملل و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG