لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۵

درخواست سازمان عفو بین‌الملل برای آزادی فوری بازداشتی‌های آبان


سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه، ششم اسفندماه، با انتشار پیامی نوشت که فعالان این سازمان و «شهروندان در بسیاری از کشورهای جهان» با امضای دادخواست‌های عفو بین‌الملل خواستار آزادی بازداشتی‌های آبان‌ماه در ایران شده‌اند.

عفو بین‌الملل در این پیام نوشت: «مقامات ایران در آبان ۱۳۹۸ با استفاده از نیروی قهری و مرگبار صدها نفر از معترضان را کشته و هزاران نفر را بازداشت کردند.»

این پیام می‌افزاید که «بازداشت‌شدگان در معرض خطر شکنجه و بدرفتاری‌های، حکم‌های سنگین و طولانی‌مدت زندان قرار دارند.»

به نوشته عفو بین‌الملل، فعالان این سازمان در اتریش، استرالیا، بلژیک، فرانسه، اسپانیا، سوئیس و نروژ در حال جمع‌آوری امضا برای درخواست خود از مقام‌های جمهوری اسلامی هستند.

اعتراضات آبان‌ماه امسال که با سرکوب شدید روبه‌رو شد و به نوشته خبرگزاری رویترز ۱۵۰۰ کشته بر جای گذاشت پس از افزایش ناگهانی قیمت بنزین در ایران آغاز شد و در شعارها، رنگ و بوی سیاسی ضد حکومتی به‌ خود گرفت.

در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون رسماً اعلام نکرده‌اند که چند نفر را در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸ بازداشت کرده‌اند، بررسی‌های رادیوفردا نشان می‌دهد که دست‌کم هشت هزار نفر در جریان این اعتراض‌ها بازداشت شدند.

روز سه‌شنبه، ششم اسفند، دیدبان حقوق بشر نیز از شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو درخواست کرد که اقدامی سریع در رابطه با «سرکوب خشونت‌آمیز» اعتراضات آبان‌ماه توسط جمهوری اسلامی انجام دهد.

دیدبان حقوق بشر با انتشار گزارشی نوشت بعد سه ماه از رخدادهای آبان، مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز شمار کشته‌ها و بازداشتی‌ها را اعلام نکرده‌اند.

مشخص نیست چند نفر از افراد بازداشت‌شده کماکان در زندان به سر می‌برند و روند رسیدگی به پرونده آنها چگونه پیش می‌رود.

با این حال مقام‌های قوه قضائیه در روزهای اخیر خبر از صدور احکام قضایی علیه این متهمان داده‌اند.

این هفته خبرگزاری هرانا که اخبار حقوق بشری را دنبال می‌کند گزارش داده است که امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، سه شهروندی که در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸ بازداشت شده بودند، به اعدام محکوم شده‌اند.

XS
SM
MD
LG