لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۵

ادامه بلاتکلیفی در اعلام آمار قربانیان آبان‌: «متولی آن شورای امنیت کشور است»


غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه
غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه

سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه متولی اعلام کشته‌های اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ را «شورای امنیت کشور» معرفی کرد و گفت: «اعلام آمار نیاز به تفکیک و تعیین تکلیف دارد.»

غلامحسین اسماعیلی که روز سه‌شنبه، ۲۹ بهمن، در یک نشست خبری سخن می‌گفت، به برگزاری جلساتی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و شورای امنیت وزارت کشور اشاره کرد و گفت: «دو مرتبه در شورای امنیت کشور در دی‌ماه متولی این موضوع مشخص شده که خود شورای امنیت است.»

شورای امنیت کشور که یک نهاد زیرمجموعه شورای عالی امنیت ملی است، توسط وزیر کشور اداره می‌شود. این شورا نقش اصلی را در سرکوب اعتراض‌های آبان و قطع اینترنت داشت.


او با اعلام این که آمار کشته‌ها بعد از «بررسی و تکمیل» انجام خواهد شد کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان ۹۸ را به سه دسته تقسیم کرد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت دسته اول مامورانی هستند که توسط معترضان کشته‌ شده‌اند. مقام‌های قضایی از معترضان به عنوان «اغتشاشگر» نام می‌برند.

به گفته آقای اسماعیلی، دسته دوم مردمی که توسط «اغتشاشگران» کشته شده‌اند و دسته سوم خود «اغتشاشگران» هستند. او اعلام نکرد که دسته سوم توسط چه کسانی کشته شده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، در جریان اعتراض‌های آبان، ۱۵۰۰ نفر از معترضان و ماموران کشته‌اند. مقام‌های دولت و قوه قضاییه این آمار را تکذیب می‌کنند و می‌گویند تعداد کشته‌ها «خیلی کمتر» است.

با این حال آنها تاکنون حاضر نشده‌اند آمار کشته‌ها را اعلام کنند.

حسن روحانی، رئیس‌ جمهور، روز ۲۷ بهمن گفت مسئولیت اعلام شمار کشته‌های ناآرامی‌های آبان‌ماه با پزشکی قانونی است. پزشکی قانونی زیر نظر قوه قضاییه فعالیت می‌کند.

با این حال، روز دوشنبه ۲۸ بهمن عباس مسجدی آرانی، رئیس سازمان پزشکی قانونی ایران گفت اعلام آمار کشته‌شدگان آبان‌ماه طبق مصوبه شورای امنیت کشور برعهده دولت است.

مقام‌های حکومت ایران همچنین تاکنون تعداد افراد بازداشت‌شده و مجروح این اعتراض‌ها را اعلام نکرده‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه نیز در نشست خبری امروز خود بدون اشاره به آمار افراد بازداشت‌شده گفت: «دستوراتی داده شده تا سریع تعیین تکلیف شوند.»

او گفت در شهرهای شیراز، تهران، اصفهان و استان خوزستان حکم بدوی «عناصر اصلی» صادر شده و «در مرحله تجدید نظر» قرار دارد.

سخنگوی قوه قضاییه اعلام نکرد که «عناصر اصلی» چند نفر هستند، ولی گفت «پرونده‌های زیادی» رسیدگی شده است.


بر اساس آخرین برآوردهای رادیوفردا در جریان اعتراض‌های آبان حداقل هشت هزار نفر بازداشت شدند که مشخص نیست چه تعداد از این افراد کماکان در زندان به سر می‌برند.

آقای اسماعیلی در بخش دیگری از این نشست خبری به پرونده فردی به نامه «امیر آلمانی» اشاره کرد و گفت او در اعتراض‌های آبان در تهران «میدان‌داری» کرده است.

به گفته سخنگوی قوه قضاییه، این فرد «با عناصر گروهگ نفاق» جلساتی داشته و پس از فرار به ترکیه شناسایی شده و به کشور بازگردانده شده است. منظور او از «گروهک نفاق» سازمان مجاهدین خلق ایران است.

آقای اسماعیلی این فرد بازداشت شده را از جمله «اراذل و اوباش» خوانده که «بانک و پمب بنزین آتش زده و فیلم خود را برای کشورهای خارجی ارسال کرده» است.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز ۲۶ آبان در جریان اعتراض‌های مردم، معترضان را «اشرار» خواند و گفت این اعتراض‌ها به تشویق خانواده پهلوی و سازمان مجاهدین خلق صورت گرفته است.

مقام‌های قضایی ایران به طور معمول تلاش می‌کنند که اتهامات و احکام صادره علیه معترضان و افراد بازداشتی مطابق گفته‌ها و اتهاماتی باشد که آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی‌هایش اعلام می‌کند.

XS
SM
MD
LG