لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۸

نگرانی عفو بین الملل درباره اعدام قریب الوقوع زینب سکانوند


عفو بین‌الملل می‌گوید، زینب سکانوند در کلانتری به قتل شوهرش اعتراف می‌کند و توسط ماموران نیروی انتظامی مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود.
عفو بین‌الملل می‌گوید، زینب سکانوند در کلانتری به قتل شوهرش اعتراف می‌کند و توسط ماموران نیروی انتظامی مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود.

عفو بین الملل دوشنبه ۹ مهر با صدور بیانیه‌ای گفته است که زینب سکانوند که در سن ۱۷ سالگی «مرتکب جرم» شده احتمالا روز سه‌شنبه اعدام می‌شود.

فیلیپ لوتر، از مدیران بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای گفته است: مقام‌های ایران می‌بایست فورا اجرای حکم اعدام زینب سکانوند را متوقف کنند.

وی اضافه کرده است: زینب سکانوند به اتهام قتل شوهرش در ۱۷ سالگی بازداشت شد. او هنگام ازدواج ۱۵ سال بیشتر نداشت. او نه تنها به هنگام ارتکاب این جرم نوجوانی بیش نبود بلکه در جریان بازجویی و محاکمه از دادرسی عادلانه‌ای برخوردار نبود.

این مقام عفو بین الملل می‌گوید، خانم سکانوند در سال ۱۳۹۳در حالی محاکمه شد که وکیل مدافع نداشت و پرونده مبتنی بر اعترافات وی است، اعترافاتی که بدون حضور وکیل مدافع اخذ شده است.

فیلیپ لوتر می گوید، زینب سکانوند در جریان بازداشت توسط مردان بازجو شکنجه شده است.

عفو بین‌الملل پیشتر نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده بود، خانم سکانوند مدعی شده که قبل از قتل همسرش، ماه‌ها از طرف او مورد آزار و اذیت فیزیکی و زبانی قرار گرفته بود و همسرش با طلاق هم موافقت نمی‌کرد.

عفو بین‌الملل گفته بود که زینب سکانوند در کلانتری به قتل شوهرش اعتراف می‌کند و سپس به مدت ۲۰ روز توسط ماموران نیروی انتظامی مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

جمهوری اسلامی ایران سن مجازات کیفری برای پسران را ۱۵ سال و برای دختران ۹ سال تعیین کرده است در حالی که کنوانسیون‌های بین‌المللی مانند حقوق کودک، سن مجازات کیفری برای هر دو جنس را ۱۸ سال تعیین کرده است.

جمهوری اسلامی ایران این کنوانسیون را «به طور مشروط» پذیرفته است.

ایران در شمار اندک کشورهایی است که در آن حکم اعدام برای نوجوانان بزهکار، همچنان صادر و پس از ۱۸ سالگی اجرا می‌شود. قوانین بین‌المللی به‌تاکید و مشخصاً از کشورهای جهان می‌خواهد از صدور حکم اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال خودداری کنند.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید از سال ۲۰۰۵ تا آخر سال ۲۰۱۷ حداقل ۸۷ نفر در ایران به خاطر ارتکاب جرائمی اعدام شده‌اند که زیر سن ۱۸ سال مرتکب شده‌اند.

با استفاده از بیانیه عفو بین الملل و گزارش رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG