لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۹

حمایت اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس از قطع رابطه مراکش با ایران


نمایی عمومی از نشست نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه عرب در مصر
نمایی عمومی از نشست نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه عرب در مصر

اتحادیه عرب می‌گوید از تصمیم مراکش برای قطع رابطه با ایران به دلیل ادعای آن کشور در مورد کمک ایران به جبهه پولیساریو حمایت می‌کند. حکومت ایران حمایت از این گروه را که برای استقلال صحرای غربی فعالیت می‌کند تکذیب کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، محمود عفیفی سخنگوی دبیرکل اتحادیه عرب غروب چهارشنبه گفت این نهاد دخالت ایران در امور داخلی مراکش و یا هر کشور عربی دیگر را محکوم و رد می‌کند.

او در عین حال از کشورهای عرب خواست در برابر آنچه که آن را استراتژی ایران برای گسترش آشوب و بی‌ثباتی در منطقه توصیف کرد منفعل نمانند.

مراکش روز سه شنبه مناسبات با ایران را قطع کرد. دولت ایران اتهامات مراکش را تحت عنوان «ادعاهای بی‌اساس» رد کرده است.

جبهه پولیساریو خواهان استقلال صحرای غربی است، منطقه‌ای که سابقا مستعمره اسپانیا بود و مراکش آن را در سال ۱۹۷۵ به خاک خود الحاق کرد.

همزمان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز حمایت خود از قطع رابطه مراکش با ایران را اعلام کردند.

دولت‌های عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و قطر ضمن ابراز همبستگی با دولت مراکش از قطع رابطه آن کشور با ایران حمایت کردند.

وزارت خارجه عربستان سعودی روز سه شنبه با انتشار بیانیه‌ای که در خبرگزاری دولتی آن کشور منتشر شد تاکید کرد «در برابر تمامی اقداماتی که امنیت، ثبات و تمامیت ارضی پادشاهی مراکش را به خطر بیاندازد» در کنار آن کشور خواهد ایستاد.

در بخش دیگری از بیانیه گفته می‌شود: «حکومت عربستان سعودی دخالت ایران در امور داخلی مراکش از طریق ابزارش حزب الله لبنان را که در حال آموزش عوامل موسوم به پولیساریو است محکوم می‌کند.»

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی نیز روز سه شنبه در پیامی در شبکه توئیتر نوشت: «ایران با شعله ور کردن آتش فرقه گرایی، دخالت در امور داخلی و حمایت از تروریسم ،امنیت کشورهای اسلامی و عرب را به خطر می‌اندازد.» او افزود آنچه که ایران بوسیله حزب الله لبنان در مورد مراکش انجام داده نمونه از این نوع اقدامات است.

وزرای خارجه امارات متحده عربی و بحرین نیز در بیانیه‌های مشابهی ضمن حمایت از تصمیم دولت مراکش اقدامات ایران که آن را دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر توصیف می‌کنند محکوم کرده‌اند.

همپنین خبرگزاری رسمی قطر نیز به نقل از وزارت خارجه آن کشور گزارش داد دوحه از منافع مراکش و حفظ ثبات و امنیت آن کشور در برابر هر تهدیدی علیه تمامیت ارضی و امنیت شهروندان آن حمایت می‌کند.

وزیر خارجه مراکش روز سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که به خاطر اتحاد ایران با حزب الله لبنان که از حامیان نظامی جبهه پولیساریو است این کشور تصمیم گرفته مناسبات خود را با ایران قطع کند. او افزود مراکش سفیر خود را از تهران فرا خوانده، سفارت خود را در تهران تعطیل و سفیر ایران را اخراج خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG