لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۹

آرژانتین: هواپیمای ونزوئلایی به دلیل «مشکلات سوختگیری» زمین‌گیر شده است


نمایی از هواپیمای ونزوئلایی در آرژانتین که به دلیل همراه داشتن خدمه ایران جنجال‌ساز شد.
نمایی از هواپیمای ونزوئلایی در آرژانتین که به دلیل همراه داشتن خدمه ایران جنجال‌ساز شد.

رئیس‌جمهوری آژانتین می‌گوید علت زمین‌گیر شدن هواپیمای باری حامل خدمه ایرانی و ونزوئلایی، مشکلات تأمین سوخت آن است و نه ارتباط ادعایی آن با نیروی قدس سپاه پاسداران ایران.

دو هفته پیش یک هواپیمای باری شرکت امتراسور ونزوئلا که سال گذشته از ماهان خریداری شده بود، پس از فرود در بوئنوس آیرس، توقیف و گذرنامه‌های خدمه آن شامل ۱۴ ونزوئلایی و پنج ایرانی ضبط شد. بعدتر مقام‌های آرژانتینی اعلام کردند که در بازرسی از محموله هواپیما که حاوی قطعات خودرو بوده، مورد مشکوکی ندیده‌اند ولی از آنجا که این هواپیما امکان خروج ندارد، خدمه پس از اتمام بررسی‌ها می‌توانند با پرواز عادی این کشور را ترک کنند.

در این میان، اطلاعاتی در مورد خدمه ایرانی این پرواز حاکی از ارتباط احتمالی آنها به نیروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران منتشر شد و رئیس سرویس اطلاعاتی پاراگوئه هم روز جمعه اعلام کرد که یکی از سرنشینان این هواپیما مرتبط با نیروی قدس سپاه است.

استبان آکوئینو در این ارتباط به نامه کاپیتان غلامرضا قاسمی اشاره کرده به گفته او «صرفاً با یکی از اعضای نیروی قدس شباهت اسمی ندارد، بلکه در واقع همان مرد است».

اما آلبرتو فرناندز، رئیس‌جمهوری آرژانتین، روز شنبه در یک گفت‌وگوی رادیویی، گفت که هیچ چیز «غیر عادی» در مورد هواپیمای ونزوئلایی وجود نداشته و موضوع اصلی «مشکلات سوخت‌گیری» مرتبط با تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا بوده است.

او همچنین رقبای سیاسی‌اش را متهم کرد که با مرتبط کردن این ماجرا به تروریسم، می‌خواهند چیزی را نشان دهند که وجود خارجی ندارد.

هواپیمای شرکت امتراسور که بهمن ماه سال گذشته از شرکت ماهان خریداری شد، دو هفته پیش در ۱۶ خردادماه از مکزیک به آرژانتین پرواز کرد و دو بعد در حال ترک آرژانتین به مقصد اروگوئه بود اما اجازه ورود به اروگوئه را پیدا نکرد.

در این زمینه وزیر کشور اروگوئه گفته بود که کشورش درباره این هواپیما یک اخطار رسمی از پاراگوئه دریافت کرده بود.

پس از منع ورود به اروگوئه، این هواپیما در روز چهارشنبه ۱۸ خرداد به آرژانتین بازگشت و از آن زمان در آرژانتین زمین‌گیر شده است.

امتراسور از زیرمجموعه‌های شرکت هواپیمایی ملی ونزوئلاست که تحت تحریم‌های ایالات متحده قرار دارد و شرکت ماهان هم تا بهمن سال گذشته این هواپیما را تملک داشته، در بیش از یک دهه گذشته به دلیل ارتباط با فعالیت‌های سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار داشته است.

در زمان انتقال مالکیت این هواپیما به شرکت ونزوئلایی، اعلام شده بود که خدمه پروازی این هواپیما همچنان ایرانی هستند و کارهای تعمیر و نگهداری آن در ونزوئلا نیز توسط خدمه فنی ایرانی انجام می‌شود.

پاراگوئه پیشتر هم در ماه مه، اردیبهشت ماه، برای مدتی این هواپیما را توقیف کرده بود و سه‌شنبه گذشته درباره آن ماجرا گفت که اطلاعاتی در مورد عضویت هفت خدمه این هواپیما در نیروی قدس سپاه داشته است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیوفردا، م.ا.

XS
SM
MD
LG