لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۵

ده‌ها کشته و زخمی در حمله مردان مسلح به مسجد شیعیان در کابل


یک مرد افغان در حال خارج کردن یک زن محروج از مسجد مورد حمله مردان مسلح
یک مرد افغان در حال خارج کردن یک زن محروج از مسجد مورد حمله مردان مسلح

حمله مردان مسلح به یک مسجد شعیان در کابل، پایتخت افغانستان، ده‌ها کشته و زخمی به جای گذاشته و گروه حکومت اسلامی، داعش، مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.

این حمله که روز جمعه سوم شهریور برای ساعاتی ادامه داشته است، نهایتاً از پا در آمدن همه عاملان حمله خاتمه یافته است.

در مورد تلفات این حمله گزارش‌های مختلفی منتشر شده، اما آسوشیتدپرس به نقل از رئیس بیمارستان کابل، تعداد کشته‌شدگان را دست کم ۲۰ نفر و تعداد مجروحان این حمله را بیش از ۵۰ تن ذکر کرده است.

محمد سلیم رسولی به آسوشیتدپرس گفته است که به دلیل جدی بودن جراخات برخی از محروجان، احتمال دارد تعداد کشته‌شدگان افزایش یابد.

گزارش شده که امام جماعت این مسجد هم در میان کشته‌شدگان است و بسیاری از محروجان را کودکان تشکیل می‌دهند.

در واکنش به این حمله محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، ضمن محکوم کردن این اقدام از تمامی مراجع اسلامی در سراسر جهان خواسته است که این اقدام را محکوم کنند.

آقای غنی تأکید کرده که افراط‌گرایان از آنجا که در میدان نبرد متحمل شکست شده‌اند، به حمله به مکان‌های عبادت رو آورده‌اند.

او تصریح کرد که تروریسم محکوم به شکست است و از مردم افغنستان خواسته است تا در مواجهه با چنین حملاتی متحد باشند.

پلیس افغانستان می‌گوید عاملان این حمله چهار تن بوده‌اند که دو تن از آنها دست به انفجار انتحاری زده و دو تن دیگر با گلوله نیروهای امنیتی از پا در آمده‌اند.

گروه حکومت اسلامی، داعش، در قالب اعلانی در وب‌سایت وابسته به آن، اعماق، مسئولیت این حمله را به عهده گرفته، و بدون ارائه جزدیات بیشتر، آن را اقدام «شهادت‌طلبانه» دو تن از جنگجویان خود توصیف کرده است.

این حمله تازه‌ترین اقدام گروه داعش در پایتخت افغانستان است. این گروه در اوائل مردادماه هم مسئولیت یک انفجار انتحاری در نزدیکی سفارت عراق در کابل را به عهده گرفته بود.

در آن زمان داعش با صدور هشداری خطاب به شیعیان افغانستان، تأکید کرده بود که حملاتی را به مساجد شیعیان ترتیب خواهد داد.

چنند روز پس این حمله هم داعش مسئولیت حمله‌ای دیگر به یک مسجد شیعیان در غرب ولایت هرات را به عهده گرفته که ۳۲ کشته به جای گذاشت.

XS
SM
MD
LG