لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۷

ایران هشدار داد که به هر حمله‌ای علیه پایگاه‌های آن در سوریه بلادرنگ پاسخ داده خواهد شد


کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران
کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران روز شنبه به ایالات متحده درباره حمله به پایگاه‌های نظامی ایران در سوریه هشدار داد و تاکید کرد که به هر حمله‌ای بلافاصله پاسخ داده خواهد شد.

اظهارات کیوان خسروی به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره افزایش تلفات حملات آمریکا به شبه‌نظامیان طرفدار ایران در سوریه بیان شده است. بر اساس گزارش سازمان ناظر حقوق بشر سوریه، مستقر در بریتانیا، این حملات ۱۹ کشته بر جای گذاشته که شامل ۱۶ جنگجوی سوری و غیرسوری همسو با دولت‌های دمشق و ایران و همچنین سه سرباز ارتش سوریه بوده است.

دو حمله سنگین هوایی آمریکا در روز جمعه علیه اهدافی در سوریه پس از آن انجام شد که روز پنج‌شنبه حمله پهپادی منتسب به شبه‌نظامیان مرتبط با ایران به یکی از پایگاه‌های نیروهای ائتلاف در شرق سوریه، به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی انجامید. در این حمله پهپادی همچنین یک پیمانکار دیگر و پنج سرباز آمریکایی زخمی شدند.

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران اما در اظهارات روز شنبه خود ارتباط این حمله پهپادی با ایران را به شدت رد کرد و آن را «دروغ‌پردازی» و تلاش برای «ایجاد بحران‌های تصنعی» نامید.

کیوان خسروی گفت: «آمریکا تلاش دارد با فرافکنی و فرار از تبعاتی که اشغال غیرقانونی بخشی از خاک سوریه متوجه نیروهای نظامی این کشور می‌کند، اتهاماتی را متوجه ایران نماید که واقعیت ندارد.»

این مقام دولت ایران سپس خاطرنشان ساخت: «هر گونه بهانه‌گیری برای حمله به پایگاه‌هایی که با درخواست دولت سوریه برای مقابله با تروریسم و عوامل داعش در خاک این کشور ایجاد شده بدون درنگ با پاسخ متقابل روبرو خواهد شد.»

ایران که در جنگ داخلی سوریه به همراه روسیه از حکومت بشار اسد حمایت کرد می‌گوید به درخواست دولت این کشور نیروهای خود را به سوریه اعزام کرده و از این رو پایگاه‌های نظامی ایرانی در آنجا قانونی است.

مقامات ایالات متحده درگیری‌های اخیر در سوریه را «خطرناک» توصیف کرده و با این حال تاکید داشته‌اند که با قدرت از نیروهای آمریکایی در سوریه محافظت می‌کنند.

با استفاده از گزارش‌های نور نیوز، رویترز و رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG