لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۲

آنگ سان سوچی نقض حقوق بشر در غرب میانمار را محکوم کرد


آنگ سان سوچی عملاً رهبری دولت میانمار را در اختیار دارد
آنگ سان سوچی عملاً رهبری دولت میانمار را در اختیار دارد

آنگ سان سوچی که عملاً رهبری دولت میانمار را در اختیار دارد برای نخستین بار پس از آغاز خشونت‌ها در استان مسلمان‌نشین راخین و آوارگی صدها هزار نفر از اهالی این منطقه، «خشونت غیرقانونی» و «تمامی تخلفات حقوق بشری» در آن منطقه را محکوم کرد.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه (۲۸ شهریور) گزارش کرده که آنگ سان سوچی همچنین اعلام کرد: «علیه تمامی افرادی که برخلاف قانون کشور عمل می‌کنند و حقوق بشر را نقض می‌کنند اقدام خواهیم کرد، بدون توجه به این‌که دینشان، نژادشان یا موقعیت سیاسی‌شان چیست.»

خانم سوچی همچنین قول داد که برای بازگرداندن بخشی از ۴۱۰ هزار روهینگیایی آواره شده از میانمار تلاش کند.

این برنده جایزه صلح نوبل همچنین از اینکه افرادی در این درگیری‌ها دچار رنج و مصیبت شده‌اند، عمیقاً اظهار تاسف کرد.

سوچی در اظهارات خود ارتش میانمار را، که کماکان قدرت را در دست دارد، هدف انتقاد قرار نداده و تنها گفت که از پنجم سپتامبر به بعد هیچ‌گونه عملیات نظامی در این کشور از سوی ارتش انجام نشده‌است.

وی همچنین گفت از اینکه می‌شنود تعداد زیادی از مسلمانان میانمار به سوی مرز بنگلادش می‌گریزند، نگران است و حاکمیت این کشور بدنبال علت این خروج گسترده‌است.

با وجود این اظهارات، نهادهای حقوق بشری همچنان انتقادهای شدیدی به آنگ سان سوچی دارند و سازمان عفو بین‌الملل هم گفته که خانم سوچی و دولت او با نادیده گرفتن نقش ارتش در خشونت‌ها «سر خود را در شن فرو برده است.»

خشونت‌ها در میانمار از ۲۵ اوت و زمانی که شبه‌نظامیان مسلمان مخالف دولت به مراکز نظامی استان راخین حمله کردند، آغاز شد.

واکنش گسترده و خشونت‌آمیز ارتش میانمار به این حمله، علاوه بر تعداد زیادی کشته، منجر به آوارگی بیش از ۴۱۰ هزار روهینگیایی به کشور همسایه بنگلادش شده‌است.

خانم سوچی همچنین گفته که میانمار تحت تأثیر فشارهای بین‌المللی در این زمینه قرار نمی‌گیرد و بدنبال یافتن «راه حلی پایدار» برای پایان این درگیری‌ها است.

سازمان ملل متحد عملیات گسترده ارتش در استان راخین، در غرب میانمار، را نسل‌کشی نامیده‌است. آنگ یان سوچی، مشاور ارشد دولت میانمار که به طور عملی رهبری این کشور را به عهده دارد، بدون اشاره به این اتهام، افزوده که کشورش به قانون پایبند است.

وی در یک سخنرانی در نایپیداو، پایتخت میانمار، نقض حقوق بشر و «خشونت‌های غیرقانونی» را محکوم کرده و افزوده که میانمار به صلح و ثبات و حاکمیت قانون در سراسر کشور متعهد است.

آنگ سان سوچی که سال‌ها به عنوان قهرمان دموکراسی‌خواهی در کشوری با اکثریت بودایی و حاکمیت نظامیان شناخته می‌شد، پس از خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینگیایی به شدت مورد انتقاد قرار گرفته‌است.

سوچی در اظهارات تازه خود اما گفته که بدون توجه به نژاد و موقعیت سیاسی و دین افرادی که در این خشونت‌ها دخیل بوده‌اند، قانون در مورد آنها اعمال خواهد شد.

حوادث میانمار واکنش بسیاری از کشورهای جهان را برانگیخته است. ایالات متحده روز گذشته (دوشنبه) از رهبران این کشور خواسته بود ضمن پایان دادن به خشونت‌ها، امکان دسترسی آوارگان به کمک‌های انسان‌دوستانه و نیز بازگشت آنها به خانه‌هایشان را فراهم کنند.

ناظران حقوق بشر می‌گویند اقدامات خشونت‌بار ارتش و علیه اهالی استان راخین به صورت عمدی و برای کاهش تعداد مسلمانان میانمار صورت گرفته‌است.

ارتش میانمار این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید برای دفاع در برابر اقدامات شورشیان مسلمان مجبور به اقدام نظامی شده‌است.

در همین حال، وانگ یی، وزیر خارجه چین نیز به دبیر کل سازمان ملل گفته است که پکن از اقدامات دولت میانمار برای حفظ امنیت ملی و جلوگیری از حملات خشونت‌بار اخیر در منطقه راخین حمایت می‌کند.

مسلمانان روهینگیایی میانمار که بیش از یک میلیون نفر هستند، از سوی دولت این کشور به عنوان مهاجران غیرقانونی و نه شهروندان میانماری شناخته می‌شوند.

سوچی از واژه روهینگیایی برای خطاب کردن اقلیت مسلمان این کشور استفاده نکرد، اما گفت که دولت تلاش می‌کند بین مسلمانان و بودائیان این کشور صلح و ثبات و هماهنگی ایجاد کند.

به گفته وی، دولت میانمار قصد دارد توصیه‌های یک هیئت مستقل تحقیق به رهبری کوفی عنان، دبیرکل پیشین سازمان ملل برای بهبود و محافظت از حقوق بشر در این کشور را نیز اجرایی کند.

مشاور ارشد دولت میانمار همچنین گفت افرادی که به عنوان مهاجر در این کشور شناخته می‌شوند، بدون هیچ مشکلی، در امنیت کامل به کمک‌های بشردوستانه دسترسی خواهند داشت.

XS
SM
MD
LG