لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۹

چین از اقدامات دولت میانمار در ایالت راخین حمایت کرد


نیروهای پلیس میانمار در شمال راخین
نیروهای پلیس میانمار در شمال راخین

وزیر خارجه چین به دبیر کل سازمان ملل گفته است: پکن از اقدامات دولت میانمار برای حفظ امنیت ملی و جلوگیری از حملات خشونت‌بار اخیر در منطقه راخین حمایت می‌کند.

وانگ یی، وزیر خارجه چین، ۲۷ شهریور ماه در دیدار با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، اظهار داشت پکن اقدامات دولت میانمار را برای حفظ امنیت در استان راخین را «درک کرده و از آن‌ها حمایت می‌کند». آقای وانگ ابراز امیدواری کرده‌است که « آتش جنگ» به‌زودی فرو بنشیند.

وزیر خارجه چین در عین حال با پناهجویان روهینگیایی که به بنگلادش گریخته‌اند ابراز هم‌دردی کرده و می‌گوید کشورش اقدام به ارسال کمک به آن‌ها خواهد کرد.

او همچنین خواستار حل مشکلات پیش آمده پیرامون پناهجویان بین میانمار و بنگلادش، از طریق گفت‌وگو شده‌است: «چین مایل است از راه‌های خود برای ایجاد صلح اقدام کند و امیدوار است که جامعه جهانی بتواند نقشی سازنده برای کاهش [خشونت‌ها] و روی‌آوردن به گفت‌وگو ایفا کند».

هفته پیش دبیرکل سازمان ملل متحد، از مقام‌های میانمار خواسته بود به خشونت‌ها علیه اقلیت مسلمان روهینگیا پایان دهند و تاکید کرده بود آنچه در آن کشور رخ می‌دهد را می‌توان «پاکسازی قومی» توصیف کرد.

خشونت‌ها در میانمار میان گروه‌های شبه‌نظامی، نظامیان و اقلیت مسلمان آن کشور تازگی ندارد، اما از آغاز شهریور ماه، در پی حمله گروهی از شبه‌نظامیان مسلمان روهینگیا، به پاسگاه پلیس، و واکنش‌ها به آن افزایش قابل‌توجهی پیدا کرد و توجهات بیشتری به آن شده‌است.

اقلیت مسلمان روهینگیا در ایالت راخین میانمار جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر هستند که نزدیک به نیمی از آنها تاکنون به بنگلادش پناه برده‌اند.

سازمان عفوبین‌الملل به تازگی اعلام کرده‌است نیروهای امنیتی و گروه‌های تندرو در میانمار، همچنان در حال آتش زدن روستاها و کشتار اقلیت قومی روهینگیا هستند.

مقام‌های میانمار در موارد مختلف گفته‌اند شورشیان هستند که اقدام به آتش‌زدن روستاها کرده‌اند. میانمار شورشیان و شبه‌نظامیان مسلمان را «تروریست» خطاب می‌کند. اکثریت جامعه میانمار را بودایی‌های مکتب ترواده تشکیل می‌دهند. اقلیت مسلمان برای سال‌ها از حق داشتن هویت رسمی منع شده و همچنان به‌عنوان «مهاجران غیرقانونی بنگالی» توصیف می‌شوند.

آنگ سان سو چی، رئیس دولت میانمار، که سال‌ها معترض به خونتای نظامی آن کشور بود و برنده جایزه صلح نوبل شده، با انتقادهایی از جمله از سوی برخی برندگان جایزه نوبل صلح روبه‌رو شده‌است. آنگ سان سو چی از شرکت در نشست همگانی ملل متحد در نیویورک که در حال حاضر در جریان است، خودداری کرده‌است. سخنگوی او گفته است خانم سو چی در تلاش برای کنترل اوضاع امنیتی است، «تا ثبات و صلح پایدار باز گردد و جلوی خشونت‌های جمعی گرفته شود».

چهارشنبه هفته گذشته، هر ۱۵ عضو شورای امنیت، که چین نیز در میان آن‌ها است و حق وتو دارد، با ابراز نگرانی از خشونت‌های فزاینده نیروهای دولتی در استان راخین، از دولت میانمار خواسته بودند شرایط را برای بازگشت بدون تبعیض آوارگان روهینگیا به محل زندگی خود فراهم کند.

در ایران نیز مقام‌های سیاسی به وقایع میانمار واکنش‌ نشان داده‌اند؛ آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، آنگ سان سو چی، را «زنی بی‌رحم» توصیف کرده و خواستار «اقدام عملی» دولت‌های اسلامی علیه اقدامات دولت او شده‌است.

چین مرزی طولانی و روابط اقتصادی و دیپلماتیک نزدیکی با میانمار دارد و از مهم‌ترین حامیان خونتای حاکم بر آن کشور در سال‌های ۱۹۸۸ تا ۲۰۱۱ به شمار می‌رفت. با این همه روابط دو کشور پس از تغییرات سیاسی نیز ادامه پیدا کرده‌ و پکن در سال ۲۰۱۴ از آنگ سان سو چی، که آن زمان هنوز رهبر اپوزیسیون در پارلمان بود، برای دیداری رسمی دعوت کرده بود.

XS
SM
MD
LG