لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۷

گروه حکومت اسلامی پیشروی به سوی شهر باستانی پالمیرا را آغاز کرد


عکس آثار باستانی پالمیرا قبل از اشغال از سوی داعش و تصویر آن پس از ویرانی.
عکس آثار باستانی پالمیرا قبل از اشغال از سوی داعش و تصویر آن پس از ویرانی.

افراد گروه حکومت اسلامی روز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت یشروی به سوی شهر باستانی پالمیرا را آغاز کردند که تهدیدی است برای اشغال دوباره این شهر که چند هفته پیش به تصرف ارتش سوریه در آمد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، افراد داعش یک سایت پرتاب راکت نیروهای دولتی در نزدیکی یک پایگاه هوایی در ۶۰ کیلومتری پالمیرا را تصرف کرده‌اند. این سایت پرتاب راکت، خالی از سکنه و افراد نظامی توصیف شده است.

این محل برای نیروهای دولتی به عنوان بزرگراهی بین پالمیرا و پایگاه هوایی «تی ۴» و همچنین شهر حمص محسوب می‌شود و تهدیدی در مسیر ارسال سلاح و آذوقه‌رسانی این نیروهاست.

گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مقرش در لندن است، خبر پیشروی افراد گروه حکومت اسلامی به سوی پالمیرا را تایید کرده است.

گروه داعش و نیروهای وفادار به دولت دمشق طی چند روز گذشته در حال نبردی شدید در نزدیکی این پایگاه هوایی بودند. یک هفته پیش نیز افراد گروه حکومت اسلامی به سوی معادن گاز طبیعی در شمال سوریه پیشروی کرده بودند.

رادیو البیان، وابسته به گروه حکومت اسلامی، نیز اعلام کرده که نیروهای داعش سایت پرتاب راکت را در اختیار گرفته‌اند و دو ایستگاه بازرسی دولتی در نزدیکی پایگاه هوایی را نیز اشغال کرده‌اند. آنها همچنین مدعی شده‌اند که یک هلی‌کوپتر ارتش را در شمال این پایگاه ساقط کرده‌اند.

در همین حال دیده‌بان حقوق بشر سوریه از سقوط یک فروند هواپیمای دولتی خبر داده اما می‌گوید که از سرنوشت خلبان و خدمه آن اطلاعی در دست نیست.

رادیو البیان اعلام کرده که اشغال مسیر آذوقه و مهمات دولتی از سوی افراد گروه حکومت اسلامی، محاصره شهر پالمیرا را تنگتر ساخته است.

نیروهای سوری با کمک جنگنده‌های روسی، توانستند شهر باستانی پالمیرا را در ماه مارس از اشغال افراد داعش آزاد کنند.

گروه حکومت اسلامی حدود ۱۰ ماه این شهر را در اختیار داشت و در طول این مدت بسیاری از آثار و مجسمه‌های باستانی آن را تخریب کرد و هزاران نفر از ساکنان آن را آواره کرد.

XS
SM
MD
LG