لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۲

وزیر دفاع آمریکا: هرگونه توافقی با ایران شامل نظارت بر تاسیسات خواهد بود


وزیر دفاع آمریکا می گوید هرگونه توافقی با ایران شامل نظارت بر تاسیسات ایران خواهد بود.

اشتون کارتر این را روز جمعه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی آمریکایی «سی.اِن.اِن » همچنین اظهار داشت: مبنای چنین توافقی «اعتماد» نیست بلکه «راستی آزمایی» است.

روز پنج شنبه گذشته آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران مذاکره کنندگان هسته ای ایران را به این ترغیب کرده بود که در توافق با آمریکا زیر بار «نظارت‌های غیرمتعارف» نروند. رهبر جمهوری اسلامی ایران همچنین افزوده بود که او نه موافق توافق است و نه مخالف آن.

دولت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در پی شکل گرفتن تفاهم هسته ای لوزان با ایران در پایان نوروز امسال، با انتقادهای کنگره نمایندگان مردم این کشور از سویی و هشدارهای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روبروست که وعده داده اسرائیل در صورت لزوم برای تضعیف توان هسته ای ایران، به ایران حمله نظامی خواهد کرد.

وزیر دفاع آمریکا همچنین در پاسخ به پرسش گزارشگر سی.اِن.اِن گفت که تفاهم هسته ای لوزان حمله نظامی را از دستور کار خارج نکرده؛ اما افزود این گزینه «اکنون به کار گرفته نخواهد شد».

به گفته اشتون کارتر آمریکا توان از کار انداختن، تضعیف و نابود کردن برنامه هسته ای ایران را دارد.

او با اشاره به قوی ترین بمب های قدرتمند زمین‌شکاف آمریکا گفت به باور او مقام های ایرانی به این توانایی نظامی آمریکا آگاه هستند. به گفته آقای کارتر آمریکا آماده کاربرد بمب‌هایی است که قادراست اهداف پنهان و سنگربندی شده در ۶۰ متری عمق زمین را منفجر کند.

این اظهارات وزیر دفاع آمریکا واکنش تند مقام های ایرانی را درپی داشت.

واکنش مقام های ایران را به اظهارات اشتون کارتر اینجا بخوانید

همزمان وزیر دفاع آمریکا افزود که هدف دولت اوباما این است که از راه گفت‌وگو جلوی مسلح شدن ایران به سلاح هسته ای را بگیرد. او مبنای ترجیح دادن مذاکرات به حمله نظامی را احتمال «وارونه‌پذیری» حمله نظامی در طولانی مدت دانست.

وزیر دفاع آمریکا آنگاه در پاسخ به پرسشی درباره احتمال همکاری ایران با کره شمالی گفت که این اقدام سابقه دارد و احتمال دارد این دو کشور در آینده نیز دوباره با یکدیگر همکاری کنند. به گفته وزیر دفاع آمریکا «کره شمالی به سوریه کمک کرد تا رآکتور اتمی بسازد و به همه علاقمندان به پیوستن به جمع اشاعه دهندگان [جنگ افزارهای هسته ای ] خوشآمد می گوید».

آقای اشتون آنگاه به این پرسش که «آیا همکاری کره شمالی و ایران موجب نگرانی آمریکاست؟»، پاسخ مثبت داد، اما افزود «ایرانی ها به کره شمالی نیازی ندارند که به آنها درس فیزیک هسته ای بیاموزد» چون به گفته او، «سطح دانش هسته ای ایرانیان بسیار بالاست».

XS
SM
MD
LG