لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۹

کاخ سفید: لغو تحریم‌های ایران در صورت توافق هسته‌ای مرحله‌ای خواهد بود


بنجامین رودز، دستیار مشاور امنیت ملی کاخ سفید
بنجامین رودز، دستیار مشاور امنیت ملی کاخ سفید

کاخ سفید در واکنش به سخنان رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرد که در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران لغو تحریم‌ها علیه آن مرحله‌ای خواهد بود.

بنجامین رودز، دستیار مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز جمعه، ۲۱ فروردین اظهار داشت که در چارچوب مورد توافق میان ایران و گروه ۱+۵، تحریم‌ها در طول زمان لغو خواهند شد و نه یک‌باره.

به گفته وی، سخنان اخیر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نشان‌دهنده فشار تندروها در داخل ایران است، اما نمی‌توان آنها را این گونه تعبیر کرد که توافق هسته‌ای غیرقابل دسترس است.

آیت‌الله خامنه‌ای روز پنج‌شنبه بار دیگر با ابراز بدبینی نسبت به مذاکره با آمریکا گفت که نه موافق تفاهم هسته‌ای لوزان است و نه موضعی مخالف آن دارد.

وی همچنین بر لغو تحریم‌ها از روز اجرای توافق هسته‌ای احتمالی تاکید کرد، موضعی که حسن روحانی نیز آن را تکرار کرده است.

آقای روحانی گفته است که ایران «هیچ توافقی» با گروه ۱+۵ امضا نخواهد کرد، مگر آن که در نخستین روز «اجرای» این توافق «تمام تحریم‌های اقتصادی» لغو شود.

اما بن رودز می‌گوید که «این خیلی واضح و قابل فهم است که لغو تحریم‌ها مرحله‌ای خواهد بود».

این مقام کاخ سفید همچنین اظهار داشت که باراک اوباما خاطرنشان ساخته است که اگر جزییات نهایی در این چارچوب نباشد، توافقی صورت نخواهد گرفت.

پیش از این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز با تاکید بر مرحله‌ای بودن لغو تحریم‌های ایران گفته بود که تحریم‌ها زمانی که ایران به تعهدات خود عمل کند، لغو خواهند شد.

از سویی لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه هم مسله لغو تحریم‌های ایران را بغرنج توصیف کرده و گفته که هنوز در این باره توافقی صورت نگرفته است.

بر اساس مهلت تعیین شده، ایران و گروه ۱+۵ متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان تا روز ۳۰ ژوئن مهلت دارند که به توافق جامع هسته‌ای دست یابند.

XS
SM
MD
LG