لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۷:۳۲

گرشاد٬ اپلیکیشنی برای روبرو نشدن با گشت ارشاد


کاربران این اپلیکیشن می‌توانند مسیرهایی را انتخاب کنند که در آن مسیرها، احتمال روبروشدن با «گشت ارشاد» کمتر است
کاربران این اپلیکیشن می‌توانند مسیرهایی را انتخاب کنند که در آن مسیرها، احتمال روبروشدن با «گشت ارشاد» کمتر است

اپلیکیشن «گرشاد» باهدف کمک به تردد مردم ایران در شهرها «بدون روبرو شدن با گشت ارشاد» فعالیت خود را آغاز کرد.

آغاز فعالیت این اپلیکیشن نوپا در فضای مجازی فارسی‌زبان و شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه بازتاب گسترده‌ای داشته است.

سایت رسمی این اپلیکیشن هدف از ارائه چنین امکانی را ناشی از «خشم از این‌همه ستم بی‌دلیل» و تلاش برای یافتن راهی «برای مقاومت عملی در برابر این حجم بی‌عدالتی» عنوان کرده است.

این سایت نوشته اپلیکیشن «گرشاد» را راهی «مسالمت‌آمیز و با حداقل ریسک» برای «پس گرفتن» بخشی از آزادی‌های مردم ایران می‌داند.

این اپلیکیشن درواقع یک «نقشه از شهرهای مختلف ایران است، به همراه اطلاعات به‌روز از آخرین نقاطی که گشت ارشاد در آنجا حضور دارد.»

آن‌طور که سایت «گرشاد» توضیح داده کاربران این اپلیکیشن با نگاه کردن به نقشه شهری که در آن زندگی می‌کنند٬ می‌توانند مسیرهایی را انتخاب کنند که احتمال برخورد با گشت ارشاد در آن‌ها کمتر باشد.

این سایت امکان افزودن مکان استقرار گشت‌های ارشاد در نقاط مختلف از سوی کاربران اپلیکیشن مذکور را یکی دیگر از امکانات «گرشاد» معرفی کرده است.

سایت «گرشاد» توضیح داده که «اطلاعات مکانی گشت‌ها توسط خود شهروندان گزارش می‌شود و دقت گرشاد به همکاری و دقت» آن‌ها بستگی دارد.

سازندگان این اپلیکیشن تأکید کرده‌اند «اگر در یک شهر تعداد زیادی از شهروندان از گرشاد استفاده کنند و گزارش کردن گشت‌ها را جدی بگیرند، گرشاد بسیار دقیق خواهد بود.»

این اپلیکیشین در حال حاضر تنها برای سیستم‌عامل اندروید آماده‌شده است.

این برای نخستین‌بار است که چنین اپلیکیشنی در ابران و باهدف مقابله با محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی گشت‌های ارشاد تولید و ارائه می‌شود.

براساس اعلام مقام‌های پلیس تنها در سال ۱۳۹۲ نزدیک به سه میلیون نفر توسط گشت ارشاد «تذکر» دریافت کرده و تعداد قابل‌توجهی از آن‌ها نیز به محاکم قضایی معرفی شدند.

گشت ارشاد سال‌ها پیش از سوی پلیس ایران و باهدف تذکر به زنان و مردانی که پوشش اسلامی را رعایت نمی‌کنند و «مروج فرهنگ غرب» هستند٬ راه‌اندازی شده است.

مقام‌های پلیس مدعی هستند بیش از ۵۰ درصد مردم ایران موافق چنین گشتی هستند٬ اما روند تغییر جامعه ایران به‌خصوص در حوزه پوشش ادعای پلیس را تائید نمی‌کند.

جامعه ایران در پی افزایش نفوذ اینترنت و ماهواره و گسترش استفاده از تلفن‌های هوشمند٬ شاهد تغییر و تحولات اجتماعی محسوسی نسبت به گذشته شده که از آن با عنوان «تغییر سبک زندگی» مردم نام‌برده می‌شود.

مقام‌های جمهوری اسلامی از اینترنت٬ شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه به‌عنوان مهم‌ترین عوامل این تغییرات نام‌برده و تلاش‌های زیادی برای محدود کردن آن‌ها به‌کار بسته‌اند.

XS
SM
MD
LG