لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۷

واکنش شریعتمداری به توقیف کیهان؛ «خلاف تشخیص مصالح ملی»


در آخرین روز توقیف موقت روزنامه کیهان بر اساس تشخیص شورای عالی امنیت ملی در ارتباط با اتهام نقض منافع ملی، «انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان» (بازتاب دهنده نظر شماری از گزارشگران مطبوعات اصولگرا) با انتشار بیانیه ای با خطلب قرار دادن آنچه «دولتمردان» نامید، ازتوقیف روزنامه کیهان ضمن انتقاد کرد.

یک روز پیش از آن هم، حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان در مصاحبه با خبرگزاری فارس (نزدیک به سپاه پاسداران) توقیف دو روزه این روزنامه را غیرقانونی دانست و دولت را در تشخیص مصالح ملی، «ناتوان» توصیف کرد.

اشاره تیتر کیهان به یک حمله موشکی به پایتخت عربستان سعودی است که روز شنبه گذشته رخ داد و نیروهای دفاعی این کشور حمله را در آسمان فرودگاه ریاض دفع کردند.

پس از آن که مسئولیت این حمله را شورشیان حوثی در یمن پذیرفتند، عربستان اقدام به بستن مرزهای یمن کرد و وزیر خارجه عربستان نیز روز ۱۵ آبان در گفت‌وگویی با شبکه سی‌ان‌ان تأکید کرد که ایران در این رخداد دست داشته است.

ایران ارتباط با این حمله را تکذیب کرد، اما مقام‌های بلندپایه در عربستان سعودی هم‌چنان اصرار دارند که تهران در این رخداد دخیل بوده و با واکنش مواجه خواهد شد.

در این فضای پرتنش بود که تیتر یک کیهان توسط هیئت نظارت بر مطبوعات «خلاف امنیت ملی» تشخیص داده شد.

دبیر هیئت نظارت بر مطبوعات اعلام کرد که تیتر «شلیک موشک انصارالله به ریاض، هدف بعدی دوبی» در این روزنامه «خلاف امنیت ملی» تشخیص و به این روزنامه تذکر داده شده ‌است.

کیهان صبح سه‌شنبه همچنان در تیتر اول خود بر موضع پیشین پافشاری کرد و روز سه‌شنبه، ۱۶ آبان، نوشت: «مصالح ملی در حمایت از مظلومان یمن است، نه نگرانی برای برج‌های دوبی.». در پی این اقدام خبر توقیف موقت روزنامه کیهان در روز چهارشنبه منتشر شد و سپس حسین شریعتمداری صحت خبر را بعید دانست. اما پیش‌بینی او غلط از آب درآمد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:07:05 0:00
لینک مستقیم

محمدحسین آقاسی وکیل دادگستری (تهران) می گوید توقیف روزنامه کیهان منطبق با مواد و تبصره‌های قانون نیست.

شیرین عبادی برنده حقوقدان و جایزه نوبل صلح (لندن) به رادیو فردا می گوید تشخیص این موضوع که تیتر یک روزنامه زمینه‌ساز جنگ و مصداق نفرت‌پراکنی است یا نه تنها در صلاحیت دادگاه و قوه قضائیه است.

سعید برزین جامعه شناس و تحلیلگر سیاسی (لندن) می گوید توقیف کیهان از لحاظ سیاسی مهم است چون با هدف نشان دادن این انجام گرفته است که این روزنامه برخلاف ادعایی که دارد نماینده دیدگاه رهبر جمهوری اسلامی ایران نیست؛ و واکنش حسین شریعتمداری برای پافشاری بر این است که کیهان بازتاب‌دهنده نظر علی خامنه‌ای و حامیان اوست.

XS
SM
MD
LG