لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۵

مدیرمسئول روزنامه کیهان توقیف شدن روزنامه‌اش را «بعید» دانست


حسین شریعتمداری نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در کیهان است
حسین شریعتمداری نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در کیهان است

ساعتی پس از انتشار خبر توقیف موقتی روزنامه کیهان، مدیرمسئول این روزنامه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس توقیف روزنامه‌اش را «بعید» دانست.

در پی تیتر یک جنجالی روزنامه کیهان که زیر نظر نماینده آیت‌الله خامنه‌ای اداره می‌شود، رسانه‌ها در ایران روز چهارشنبه، ۱۷ آبان‌ماه، از توقیف دو روزه این روزنامه به حکم دادستانی تهران خبر دادند.

با این حال حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان و نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در این روزنامه، در همین روز چنین نظر داد که این خبر را فقط در خبرگزاری‌ها دیده و «تاکنون چیزی به ما ابلاغ نشده است».

او گفت: «از دادستانی انتظار نمی‌رود که روزنامه کیهان را به خاطر دفاع از مسلمانان مظلوم یمن توقیف کند.»

روزنامه تندروی کیهان که زیر نظر حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی، اداره می‌شود و از سرسخت‌ترین منتقدان دولت است، روز دوشنبه گذشته با اشاره به حوادث کشور یمن تیتر زد: «شلیک موشک انصارالله به ریاض، هدف بعدی دوبی».

اشاره تیتر کیهان به یک حمله موشکی به پایتخت عربستان سعودی است که روز شنبه گذشته رخ داد و نیروهای دفاعی این کشور حمله را در آسمان فرودگاه ریاض دفع کردند.

پس از آن که مسئولیت این حمله را شورشیان حوثی در یمن پذیرفتند، عربستان اقدام به بستن مرزهای یمن کرد و وزیر خارجه عربستان نیز روز ۱۵ آبان در گفت‌وگویی با شبکه سی‌ان‌ان تأکید کرد که ایران در این رخداد دست داشته است.

ایران ارتباط با این حمله را تکذیب کرد، اما مقام‌های بلندپایه در عربستان سعودی هم‌چنان اصرار دارند که تهران در این رخداد دخیل بوده و با واکنش مواجه خواهد شد.

در این فضای پرتنش بود که تیتر یک کیهان توسط هیئت نظارت بر مطبوعات «خلاف امنیت ملی» تشخیص داده شد.

دبیر هیئت نظارت بر مطبوعات اعلام کرد که تیتر «شلیک موشک انصارالله به ریاض، هدف بعدی دوبی» در این روزنامه «خلاف امنیت ملی» تشخیص و به این روزنامه تذکر داده شده ‌است.

با این حال کیهان صبح سه‌شنبه همچنان در تیتر اول خود بر موضع پیشین پافشاری کرد و روز سه‌شنبه، ۱۶ آبان، نوشت: «مصالح ملی در حمایت از مظلومان یمن است، نه نگرانی برای برج‌های دوبی.»

حال خبر می‌رسد که دادستانی تهران روز چهارشنبه «بر اساس شکایت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی» حکم به توقیف دو روزه روزنامه کیهان داده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، روزنامه کیهان به دنبال این مجازات در روزهای شنبه و یک‌شنبه هفته آینده منتشر نخواهد شد.

ایرنا به نقل از دادستانی می‌نویسد که روزنامه کیهان با زدن این تیتر یک «برخلاف سیاست‌های اصولی و بین جمهوری اسلامی در مسائل و امنیت منطقه‌ای» عمل کرده است.

کیهان صبح سه‌شنبه در پاسخ به واکنش‌ها به تیتر یکش نوشته بود: «نکته مضحک ماجرا آنجاست که این جماعت که رسانه‌هایشان مملو از تیترهای ضدامنیت و منافع ملی است، ناگهان دلواپس منافع ملی شده‌اند.»

یک روز پس از تیتر تهدیدآمیز کیهان علیه امارات متحده، دفتر سیاسی شورشیان حوثی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «تمامی فرودگاه‌ها، بندرها، گذرگاه‌های مرزی و مناطق حائز اهمیت عربستان سعودی و امارات متحده عربی هدف مستقیم سلاح‌های ما خواهند بود، امری که حق قانونی است.»

XS
SM
MD
LG