لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۱

نگرانی ژنرال اسرائیلی از شدت گرفتن «نژادپرستی ضدفلسطینی»


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از اظهارات یکی از فرماندهان ارتش این کشور درباره مقایسه وضعیت فعلی با دوران هولوکاست به شدت انتقاد کرد.

بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه همزمان با هفتاد و یکمین سالگرد شکست آلمان نازی و پایان هولوکاست گفت با اظهارات ژنرال گولان مخالف است و آن را «برداشتی اشتباه از جامعه اسرائیل و کم‌ارزش کردن هولوکاست» می‌داند.

ژنرال یائیر گولان، معاون ستاد مشترک ارتش اسرائیل، یک روز پیشتر گفته بود که از پدیدار شدن نشانه‌هایی در اسرائیل که مشابه رخدادهای دوران به قدرت رسیدن نازی‌ها ست «بر خود می‌لرزد».

رادیو فردا در آغاز گفت و گویی با مئیر جاودانفر استاد علوم سیاسی دانشگاه هرزلیا در شهر تلاویو در اسرائیل درباره پیش زمینه نقل قول یادشده از معاون ستاد مشترک ارتش اسرائیل پرسیده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:16 0:00
لینک مستقیم

مئیر جاودانفر: نگرانی‌هایی در اسرائیل وجود دارد که ما شاهد روند افزایش پدیده و جریان نژادپرستی در اسرائیل هستیم. ۲۴ ماه مارس ما دیدیم که یک سرباز اسرائیلی یک فلسطینی مجروح را کشت و تیر خلاص بهش زد. نظرسنجی انجام دادند و اکثر مردم با کسانی که این عمل را محکوم کرده بودند مخالفت کردند. خب این این نگرانی را به وجود آورده که در اسرائیل جریان نژادپرستی دارد افزایش پیدا می‌کند. ولی خب دلایلش هم وجود دارد که هم مشکل در جامعه اسرائیل است و هم در جامعه فلسطینی و تقدیر و تمجید آنها از کسانی که اسرائیلی‌های بیگناه را می‌کشند.

آقای جاودانفر، موشه یالون وزیر دفاع اسرائیل گفته‌ نقل قول از ژنرال یائیر گولان تحریف شده و او همچنان به این ژنرال اعتماد کامل دارد. یائیر گولان بالاخره آنچه را که ازش نقل شده بر زبان آورده یا نه؟

آقای گولان این حرف را زده که دارد علایمی را می‌بیند در جامعه اسرائیلی که نگران کننده است. چون همین علایم را در زمان هیتلر و نازی‌ها دیده بودند. این را ایشان گفتند. آقای موشه یعلون دارد از ایشان دفاع می‌کند. چون اولا آقای گولان معاون موشه یعلون است و دوما به نظر من اظهارات آقای یائیر گولان چیزی است که ارتش اسرائیل را دارد نگران می‌کند. چون اگر این روند افزایش پیدا کند و سرباز اسرائیلی احساس کند که می‌تواند یک مجروح فلسطینی را اینطور بکشد خب بی‌قانونی رایج می‌شود در ارتش اسرائیل و این به کارآمد ارتش اسرائیل که قوی ترین و برترین ارتش در خاورمیانه است صدمه بزند و این برای همه می‌تواند یک چیز نگران کننده باشد.

قضاوت‌هایی درباره شباهت‌های رفتار اسرائیل با فلسطینیان و رفتار آلمان نازی با یهودیان تا چه اندازه رواج دارد در اسرائیل،‌ در میان کدام احزاب، تشکل‌ها، گرایش‌ها و اقشار؟

کسی در اسرائیل نمی‌گوید ما مثل نازی‌ها با فلسطینی‌ها رفتار می‌کنیم. چون نازی آلمان شش میلیون یهودی بیگناه را کشت و یک چنین چیزی هیچوقت اتفاق نیافتاده برای فلسطینی‌ها. ولی در اسرائیل این نگرانی‌‌ها وجود دارد که بعضی در جامعه اسرائیل طرز رفتار و طرز گفتارشان راجع به فلسطینی‌ها و اعراب دارد این نگرانی‌ را به وجود می‌آورد که مثل آلمان نازی در دهه ۳۰ میلادی کسانی وجود دارند که فکر می‌کنند زندگی طرف مقابل ارزش ندارد و خب این باعث نگرانی است. چون اولا ما در خاورمیانه زندگی می‌کنیم و دوما بیست درصد هموطنان ما عرب هستند.

آقای جاودانفر، واکنش بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به حرف‌های ژنرال گولان مورد تایید کدام بخش از جامعه اسرائیل است،‌ کدام احزاب، تشکل‌ها، گرایش‌ها و اقشار؟

خب کسانی که راستگرا هستند،‌ راستگراهای افراطی، یا راست‌گرایان در اسرائیل با دیدگاه آقای نتانیاهو خیلی موافق هستند. ولی در خود حزب لیکود یک شکافی وجود دارد. الان کسانی هستند که مثل آقای موشه یعلون که عضو ارشد حزب لیکود هستند ولی دیدگاه آنها بسیار معتدل‌تر است. به نظر می‌آید که در خود حزب لیکود هم این شکاف وجود دارد. ولی خب کسانی که در حزب لیکود دیدگاه‌هایی شبیه دیدگاه‌های نتانیاهو دارند از دیدگاه‌های او حمایت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG