لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۰

ژنرال اسرائیلی: جنگ احتمالی با حزب‌الله به ویرانی لبنان منجر می‌شود


یک ژنرال بلندپایه ارتش اسرائیل روز چهارشنبه اول اردیبهشت هشدار داد هرگونه جنگی در آینده میان این کشور با گروه حزب‌الله ویرانی‌های گسترده‌ای را برای لبنان به بار خواهد آورد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژنرال یائیر گولان، معاون ستاد کل ارتش اسرائیل، اظهار داشت توانمندی گروه حزب‌الله در «ایجاد خطر برای اسرائیل» به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

به گفته این نظامی ارشد اسرائیلی، زرادخانه حزب‌الله اکنون یکصد هزار موشک و راکت دارد.

ژنرال گولان که در مصاحبه با خبرنگاران خارجی به حزب‌الله «هشدار» می‌داد، گفت که «جنگ آتی» (میان اسرائیل با حزب‌الله) می‌تواند «بسیار وخیم‌تر از تجربه‌های بیست سال اخیر باشد».

به گفته وی، «در هر بحران احتمالی، جنگی که در لبنان رخ دهد، کوچک نخواهد بود؛ در همه ابعاد است و جنگی خواهد بود که کار را فیصله خواهد داد».

معاون ستاد کل ارتش اسرائیل گفت که این کشور در جنگ آتی در ضربه زدن به زیربناهای غیرنظامی لبنان تردید نخواهد کرد و خسارات بسیار جدی به خانه‌ها و تاسیسات شهری لبنان وارد خواهد شد، زیرا به گفته او، حزب‌الله از درون مناطق مسکونی اقدام می‌کند و در آنجا نیز پنهان می‌شود.

آخرین جنگ میان ارتش اسرائیل با حزب‌الله لبنان در تابستان سال ۲۰۰۶ میلادی، در پی حمله نیروهای این گروه به نظامیان اسرائیلی و کشتن هشت نظامی و ربودن جسد دو نظامی دیگر این کشور در گرفت.

در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶، اسرائیل در حالی که تنها ۱۶۰ نفر تلفات داده بود که اکثر آن‌ها نظامی بودند، ۱۲۰۰ لبنانی را از پای در آورد و مدعی شد که شمار زیادی از آن‌ها از نیروهای حزب‌الله بوده‌اند.

گروه حزب‌الله و لبنان تاکید داشتند که بیشترین شمار کشته‌ها، غیرنظامیان بوده‌اند.

در همین حال، در آن جنگ که حزب‌الله نام «وعده صادق» را برای آن انتخاب کرده بود، این سازمان گفت: «تار عنکبوتی اسرائیل را شکست داده است».

جمهوری اسلامی ایران بعد از جنگ ۳۳ روزه با برپایی «ستاد بازسازی لبنان» و اعزام حسام‌الدین خوش نویس از فرماندهان ارشد سپاه به لبنان، بسیاری از خسارات وارده به تاسیسات زیربنایی این کشور را جبران کرد.

آقای خوش‌نویس که در لبنان با نام «حسن شاطری» معرفی شده بود، در یک حمله هوایی کشته شد؛ ایران و حزب‌الله این ترور را به اسرائیل نسبت دادند.

هشدار شدید معاون ستاد کل ارتش اسرائیل به حزب‌الله لبنان سه روز پس از برگزاری نشست بی‌سابقه هیات دولت اسرائیل در بلندی‌های اشغالی جولان، در نزدیکی مرز اسرائیل با سوریه و لبنان، بیان شده است.

در ۴۹ سالی که از اشغال ارتفاعات جولان می‌گذرد، تا به حال نشستی از سوی دولت اسرائیل در این منطقه برگزار نشده بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه هفته جاری گفته بود: «جهان باید با تسلط ابدی اسرائیل بر این منطقه کنار آید»؛ درخواست او از سوی آمریکا، فرانسه، آلمان، اتحادیه اروپا، دبیر کل سازمان ملل متحد و جمهوری اسلامی ایران مورد نکوهش شدید قرار گرفت و اتحادیه عرب نیز گفته است یک نشست اضطراری در این باره برگزار می‌کند.

اما «هشدار» فرمانده نظامی ارشد اسرائیل به حزب‌الله در شرایطی بیان شده که جایگاه این گروه در منطقه متزلزل شده است؛ از یک‌سو حزب‌الله به خاطر حضور چند ساله در سوریه برای دفاع از حکومت بشار اسد متحمل تلفات سنگین شده و از سوی دیگر، دهها کشور عربی و اسلامی به تازگی این گروه را «تروریستی» نامیده‌اند.

ابتدا شورای همکاری خلیج فارس، حزب‌الله را تروریستی نامید؛ سپس اتحادیه عرب ماه گذشته قطعنامه مشابهی صادر کرد و هفته پیش نیز در نشست سران ۵۳ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول، حزب‌الله مورد نکوهش قرار گرفت.

رسانه‌های حزب‌الله در هفته‌های اخیر تاکید کرده بودند، اقدامات برخی از کشورهای عربی و اسلامی علیه این سازمان، با اراده افکار عمومی این کشور‌ها در مورد حزب‌الله، در تضاد است.

حامیان و رسانه‌های حزب‌الله در روزهای گذشته ارزیابی کرده بودند که تروریستی نامیدن حزب‌الله «با تشویق سعودی»، آماده کردن زمینه برای حمله اسرائیل به این گروه است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران روز چهارشنبه گفت: «حزب‌الله فخر دنیای اسلام است» و «امروز حزب‌الله پیکره رشید خود را در دنیای اسلام نشان می‌دهد و محکومیت آن در یک ورق پاره به وسیله دولتی فاسد، توخالی و پوک، به دَرَک؛ هیچ اهمیتی ندارد».

آیت‌الله خامنه‌ای به نام کشور خاصی اشاره نکرد اما همه شواهد نشان می‌دهد که اشاره او به عربستان است.

XS
SM
MD
LG