لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۲

رهبر حزب‌الله لبنان: فعلا قصد نداریم از سوریه خارج شویم


حسن نصرالله
حسن نصرالله

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، می‌گوید «سرنوشت ما و سوریه یکی است» و «آنچه در شرایط کنونی در مورد خروج» این گروه از سوریه گفته می‌شود، «نادرست است».

حسن نصرالله، دوم فروردین ماه، در مصاحبه‌ای با شبکه المیادین، گفته است گروه تحت رهبری او، در ممانعت از سیطره «حکومت اسلامی» و «جبهه‌النصره» بر سوریه «سهیم است» و اگر آنها برتری یابند، «لبنان و سوریه هر دو زیان خواهند دید».

برخی خبرگزاری‌های داخلی ایران، مانند خبرگزاری تسنیم، که گفته‌های رهبر حزب‌الله لبنان را بازتاب داده‌اند، به نقل از او می‌گویند «ورود حزب‌الله به سوریه با هماهنگی کامل رهبران سوریه انجام گرفت».

حزب‌الله لبنان، از مهم‌ترین گروه‌های شبه‌نظامی و سیاسی هم‌پیمان با ایران در غرب آسیا به شمار می‌رود. این گروه در فهرست «سازمان‌های تروریستی» برخی کشورها، از جمله ایالات متحده قرار دارد.

مصاحبه حسن نصرالله در حالی صورت گرفته که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرده بخش عمده‌ای از نیروهای خود را از سوریه خارج می‌کند. گزارش‌های مشابهی نیز در مورد خروج نیروهای ایرانی از آن کشور منتشر شده است. مسکو و تهران از مهم‌ترین حامیان دولت مرکزی در دمشق هستند.

نصرالله می‌گوید «آنچه از نیروی هوایی ارتش روسیه لازم است» همچنان در سوریه باقی می‌ماند.

او در عین حال گفته ایران، روسیه و دولت مرکزی سوریه خواستار حل سیاسی بحران پنج‌ساله هستند اما «طرف دیگر مخالف است».

مخالفان دولت سوریه، بارها ایران، روسیه، دمشق و متحدانشان را متهم کرده‌اند که با حمایت از بشار اسد، مانع از پایان یافتن جنگ داخلی در سوریه شده‌اند. برخی مقام‌های غربی، از جمله وزیر خارجه بریتانیا، پیشتر گفته بودند نه ایران و نه روسیه، هیچ یک برای فرایند صلح در سوریه «مفید نیستند».

با همه اینها، توافق میان مسکو و واشینگتن باعث شد تا آتش‌بس شکننده‌ای در سوریه شکل بگیرد و در نهایت نیز دور تازه‌ای از مذاکرات برای پایان دادن به بحران سوریه آغاز شود.

اما مشخص نیست مذاکرات فعلی که وارد دومین هفته خود شده، فرجامی پیدا کند یا نه؛ به ویژه که مشخص نیست نتیجه‌ای اساسی در مورد آینده بشار اسد و حضور او در قدرت حاصل شود.

استفان دی‌میستورا، نماینده ارشد سازمان ملل متحد در امور سوریه، می‌گوید بر دمشق فشار آورده رویکرد خود را در مورد مسئله حیاتی ِ مربوط به گذار سیاسی در سوریه، مشخص کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای دی‌میستورا از بشار جعفری، نماینده دولت مرکزی در مذاکرات، نقل کرده که گفته است «صحبت کردن در مورد این موضوع، هنوز زودهنگام است».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از اعضای «شورای ارشد مذاکره»، دربرگیرنده مخالفان بشار اسد در نشست ژنو، نیز حکومت سوریه را به «لج‌بازی» متهم کرده و از روسیه خواسته است اسد را مجبور کند، «نقشی جدی» در گفت‌وگوها ایفا کند.

XS
SM
MD
LG