لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

نخستین مرحله کناره‌گیری امپراتور ژاپن توسط دولت این کشور اجرا شد


بر اساس سنت‌های ژاپن، امپراتور از اعقاب خدایان بوده و به گونه‌ای نیمه خدا محسوب می‌شود
بر اساس سنت‌های ژاپن، امپراتور از اعقاب خدایان بوده و به گونه‌ای نیمه خدا محسوب می‌شود

هیئت وزیران ژاپن روز جمعه لایحه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن به امپراتور این کشور اجازه داده می‌شود از مقام خود کناره‌گیری کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این لایحه که تنها یک ماده دارد به احتمال زیاد با تصویب سریع مجلس ژاپن قانونی خواهد شد و روند کناره‌گیری امپراتور این کشور، طی سه سال پس از قانونی شدن به اجرا در خواهد آمد.

در آغاز سال جاری میلادی گزارش‌هایی مبنی بر احتمال کناره‌گیری آکی‌هیتو امپراتور ۸۳ ساله ژاپن توسط برخی رسانه‌ها مطرح و گفته شد او تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی از مقام خود کناره‌گیری می‌کند و شاهزاده ناروهیتو ولیعهد این کشور از اول ژانویه ۲۰۱۹ جانشین او خواهد شد.

در مورد کناره‌گیری آکی‌هیتو، زمزمه‌هایی که حتی پیش از این گزارش‌ها به گوش می‌رسید مردم ژاپن را حیرت‌زده کرده بود. در ماه اگوست سال گذشته، امپراتور ژاپن طی یک سخنرانی عمومی از لزوم توانایی جسمی کافی برای ایفای وظایف امپراتور سخن گفت که به ابراز تمایل او به کناره‌گیری به خاطر بیماری و کهولت سن و سپردن مقام خود به پسر ارشدش تعبیر شد.

ولی در قوانین فعلی ژاپن هیچ‌گونه پیش‌بینی در مورد کناره‌گیری یک امپراتور دیده نمی‌شود بنابراین سیاستمداران این کشور باید تدابیری برای ایجاد زمینه‌های قانونی آن بیاندیشند.

موقعیت امپراتور در ژاپن یک موقعیت بسیار حساس محسوب می‌شود زیرا بر اساس سنت‌های ژاپن، امپراتوران از اعقاب خدایان بوده و به گونه‌ای نیمه خدا هستند. هرچند تصمیمات خاصی که امپراتور هیروهیتو (پدر امپراتور فعلی) در دوران جنگ جهانی دوم اتخاذ کرد تا حدی بر این اعتقاد خدشه وارد کرد و طی دوران اصلاحات پس از جنگ در حد یک مقام تشریفاتی تنزل یافت.

امپراتور فعلی از سلامت کافی برخوردار نیست. او مدتی است که تحت درمان سرطان پروستات قرار دارد و همچنین تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته است.

اکثر مردم ژاپن طرفدار تصویب قانونی دائمی هستند که اجازه استعفا به یک امپراتور داده شود. آن‌ها همچنین حامی لایحه جدید برای کناره‌گیری آکی‌هیتو از تخت امپراتوری هستند.

پیشتر حزب دموکرات ژاپن، حزب اصلی مخالف دولت، خواستار آن شده بود که قانون اجازه استعفای امپراتور به عنوان یک قانون دائم تصویب شود تا امپراتوران آینده نیز از این حق برخوردار شوند اما این حزب بعداً نظر خود را تغییر داد.

برخی کارشناسان و سیاستمداران هشدار داده بودند که برخورداری دائم امپراتوران از حق کناره‌گیری ممکن است آنان را در معرض درگیری در مسایل سیاسی قرار دهد و به نظام سلطنتی آسیب برساند.

مسئله استعفای امپراتور آکی‌هیتو در عین حال نگرانی‌هایی در مورد مسئله جانشینی در آینده مطرح کرده است. دولت ژاپن پیش از این در مورد کاهش تعداد شاهزاده‌های مذکر دربار هشدار داده بود.

بر طبق قوانین ژاپن، تنها یک وارث مذکر می‌تواند بر تخت امپراتوری تکیه زند، هرچند در تاریخ ژاپن مواردی بوده که بانوان در مقام امپراتریس بر این کشور حکمرانی کرده‌اند.

بسیاری از مردم ژاپن معتقدند این مسئله را می‌توان با کنار زدن موانع قانونی برای به تخت رسیدن یک زن حل کرد ولی این دیدگاه با مخالفت جدی سنت‌گرایان این کشور مواجه شده است.

گفتنی است، با کناره‌گیری آکی‌‌هیتو، وی نخستین امپراتور ژاپن در دویست سال گذشته خواهد بود که تخت امپراتوری را ترک می‌گوید.

XS
SM
MD
LG