لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۰

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواستار تسریع رسیدگی به لایحه حمایت از محیط‌بانان شد


تصویب این لایحه گامی مهم در حمایت از این قشر و حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی کشور خواهد بود
تصویب این لایحه گامی مهم در حمایت از این قشر و حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی کشور خواهد بود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از علی لاریجانی، رییس مجلس، خواسته است که مراحل رسیدگی به لایحه حمایت از محیط بانان و جنگل‌بانان تسریع شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد مجابی، معاون حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست، ضمن اعلام این خبر افزود:« لایحه حمایت از محیط بانان و جنگل‌بانان در حال حاضر در معاونت قوانین مجلس در حال بررسی است».

به گفته وی، «تصویب این لایحه گامی مهم در حمایت از این قشر و حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی کشور خواهد بود».

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در اردیبهشت ماه سال‌جاری برای برخوردار شدن محیط بانان از تمامی حمایت‌های قانونی، لایحه حمایت از محیط بانان و جنگل‌بانان را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.

محیط‌بانان کسانی هستند که در همه کشورها مراقبت از جان حیوانات را در مناطق حفاظت‌شده و جنگل‌ها بر عهده دارند. حیواناتی که یا در معرض خطر نابودی قرار دارند یا پوست و گوشت‌شان برخی شکارچیان را وسوسه می‌کند تا با قاچاق و فروش غیرقانونی،‌ زندگی آن‌ها را بگیرند.

محیط‌بان‌ها روزها و شب‌ها طی ساعات طولانی، در کوه‌ها و دره‌های مناطق گرم و سرد حفاظت شده نگهبانی می‌دهند و در بسیاری از نقاط دنیا امنیت جانی ندارند زیرا هم از سوی حیوانات وحشی و هم برخی شکارچیان تهدید می‌شوند. گفته می‌شود در ایران ، سازمان حفاظت محیط زیست کمبود نیروی انسانی دارد و محیط‌بان‌ها در برابر کار دشوارشان، دستمزد کافی دریافت نمی‌کنند. علاوه بر این، قانون در بسیاری از مواقع مدافع و محافظ محیط‌بانان نیست.

طی سه دهه گذشته، دست‌کم ۱۱۹ محیط‌بان در ایران کشته و دست‌کم ۳۶۰ تن زخمی شده‌اند. همه این‌ها در درگیری بین محیط‌بانان با شکارچیانی بوده که وارد مناطق ممنوعه شده‌اند و جایی که اجازه‌ نداشته‌اند، شلیک کرده‌اند.

آنطور که سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید، به ازای هر ۴۰ هزار هکتار منطقه حفاظت شده در ایران، فقط یک محیط‌‌بان وجود دارد. حفاظت از زیست‌بوم و مناطق حفاظت‌شده ایران که حدود ۱۷ میلیون هکتار است، بر عهده ۲۶۱۷ محیط‌بان قرار دارد. تعدادی اندک برای حفاظت از مساحتی عریض و طویل که به اندازه کافی درگیر خشکسالی، نابودی مراتع، از بین رفتن تالاب‌ها و همینطور کشتار حیوانات در معرض خطر است.

تیرماه ۱۳۹۵، علی تیموری، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست از تهیه لایحه حمایت از محیط‌بانان خبر داده بود.

به گفته وی ، سال ۱۳۹۴ در مجلس نهم تعدادی از نمایندگان طرحی را در راستای حمایت از محیط‌بانان تهیه کردند و رئیس فراکسیون محیط زیست نامه‌ای برای پیگیری بر روی آن نوشت و آن را به مرکز پژوهش‌های مجلس داد اما برای مطرح شدن در صحن، امضای کافی را از سوی نمایندگان کسب نکرد.

ولی پس از آن، معصومه ابتکار در حاشیه مراسم تشییع یک محیط‌بان که طی درگیری با شکارچیان غیرقانونی کشته شده بود از ارسال لایحه‌ای به مجلس «برای حمایت بیشتر از محیط‌بانان» خبر داد.

XS
SM
MD
LG