لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۰۴

گزارش نشریات آمریکایی از عملیات موساد در سرقت اسناد هسته‌‌ای از ایران


تصویری از تأسیسات آب سنگین اراک - عکس از آرشیو
تصویری از تأسیسات آب سنگین اراک - عکس از آرشیو

کمتر از سه ماه پس از آنکه نخست وزیر اسرائیل با نشان دادن پوشه‌ها و سی‌دی‌هایی اعلام کرد که سازمان موساد شمار زیادی از «اسناد هسته‌ای» را از تهران سرقت کرده و به بیرون از ایران انتقال داده‌اند، خبرنگاران چند نشریه آمریکایی برای دیدن و مرور برخی از این اسناد به اسرائیل دعوت شدند.

به نوشته نیویورک تایمز، سه روزنامه‌نگاری که به اسرائیل دعوت شده بودند شامل خبرنگار این نشریه و همچنین خبرنگاران دو نشریه واشینگتن‌ پست و وال‌ستریت جورنال بودند. گزارش این سه نشریه روز یکشنبه ۲۴ تیرماه منتشر شد.

به نوشته این نشریات، مأموران اسرائیلی شامگاه ۲۴ بهمن گذشته توانستند وارد ساختمانی شوند که ۳۲ گاوصندوق حاوی اطلاعات مهم هسته‌ای ایران را در خود جای داده بود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:52 0:00
لینک مستقیم


نیویورک تایمز می‌نویسد انباری که مأموران اسرائیل به آن نفوذ کردند از سال ۲۰۱۵ و پس از توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی معروف به برجام مورد استفاده قرار گرفت.

بنابر همین گزارش، مقام‌های ایران آگاهانه این اسناد را در محله‌ای تجاری و بدون ارتباط به برنامه اتمی نگهداری می‌کردند و حتی برای برنیانگیختن شک همسایگان، در ساعات غیراداری نگهبانی بر این ساختمان نگمارده بودند.

به نوشته نیویورک تایمز، مأموران اسرائیلی برای نفوذ به این ساختمان تنها تا هنگام آمدن کارکنان، یعنی دقیقا شش ساعت و ۲۹ دقیقه، فرصت داشتند تا مدارک هسته‌ای ایران، حاوی ۵۰ هزار صفحه، ۱۶۳ سی‌دی، و همچنین ویدئوها و نقشه‌های مهم را به سرقت ببرند.

روزنامه نیویورک تایمز تأکید کرده است که امکان تایید مستقل اصالت این اسناد وجود ندارد.

ایران هرگونه سرقت اسناد مربوط به برنامه هسته‌ایش را تکذیب کرده و ادعاهای اسرائیل را «نمایشی تبلیغاتی» و بهانه‌ای برای تحریم دوباره توصیف کرده است.

با این حال روزنامه واشینگتن پست می‌نویسد این اسناد نشان می‌دهد که دانشمندان ایرانی در حال کار بر روی «اطلاعاتی مربوط به دانش ساخت بمب» بودند که از یک کشور خارجی به دست آورده بودند؛ ولی ۱۵ سال پیش ناگهان دستور توقف این مطالعات صادر شد.

بنابر همین گزارش رابرت کِلی، مهندس هسته‌ای و از بازرسان پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برخی از مدارک به سرقت رفته را دیده نیز گفته است که این اسناد نشان می‌دهد آن‌ها در تلاش برای ساخت بمب اتمی بوده‌اند.

با این حال به نوشته واشینگتن پست، اسناد به سرقت رفته نشان‌دهنده هیچ فعالیت هسته‌ای «اخیر» ایران نیست و هیچ مدرکی که دال بر نقض توافق هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ باشد در میان آن‌ها دیده نمی‌شود.

بنابر این گزارش، آمریکایی‌ها از فعالیت‌های ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای پیش از سال ۲۰۰۴ آگاهی داشته‌‌اند و بر همین اساس، دولت باراک اوباما قصد داشت با دستیابی به یک توافق هسته‌ای، این فعالیت‌های ایران را محدود کند.

نخست‌وزیر اسرائیل شامگاه دوشنبه ۱۰ اردیبهشت با حضور در وزارت دفاع این کشور، از آنچه «اسناد و مدارک» پیشرفت محرمانه هسته‌ای ایران و «فریب جهانیان» از سوی تهران نامید رونمایی کرد.

به گفته بنیامین نتانیاهو، این اسناد «قاطعانه» ثابت می‌کند که ایران همچنان جامعه جهانی را با «بی‌شرمی فریب داده» و برنامه اتمی خود را، بعد از برجام، به نقاط پنهانی، غیر از سایت‌های هسته‌ای شناخته شده ایران منتقل کرده است.

اظهارات نخست‌وزیر اسرائیل در فاصله کوتاهی مانده به اعلام تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، درباره تصمیم او برای توافق هسته‌ای صورت گرفت.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، همان زمان سخنان نخست وزیر اسرائیل را «بچگانه، مسخره و ادعایی نخ‌نما» توصیف کرد.

آقای عراقچی در مصاحبه با شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی گفته بود: «چگونه است که ایران چنین اسناد مهمی را در یک انبار متروکه صنعتی نگهداری می‌کند».

معاون وزیر خارجه ایران همچنین تأکید کرده بود که موضوع ابعاد احتمالا نظامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران، موسوم به PMD، در سال ۲۰۱۵ در شورای حکام بسته شده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، و همچنین شماری از مقام‌های دولت او از جمله مایک پومپئو، تأکید کرده‌اند که ایالات متحده اجازه نخواهد داد که ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.

با استفاده از رویترز، نیویورک تایمز و رادیو فردا / ش.ب / ج.
XS
SM
MD
LG