لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۱۰

آیت‌الله جنتی: در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ تخلف شده است


رییس مجلس خبرگان گفته است: این انتخابات مشکلات فراوانی داشت و مقامات رسمی دولت اعم از استاندار، فرماندار و دهدار تخلف کردند.
رییس مجلس خبرگان گفته است: این انتخابات مشکلات فراوانی داشت و مقامات رسمی دولت اعم از استاندار، فرماندار و دهدار تخلف کردند.

رییس مجلس خبرگان رهبری که همزمان دبیر شورای نگهبان است روز سه‌شنبه ۲۸ شهریور طی سخنانی کم‌سابقه اعلام کرد که در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری ایران «رسما تخلف شده» و اکنون باید مراقب بود که مقام‌های دولتی چه می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌الله احمد جنتی در سخنرانی افتتاحیه سومین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری (دوره پنجم) گفت: «این انتخابات مشکلات فراوانی داشت و مقامات رسمی دولت اعم از استاندار، فرماندار و دهدار تخلف کردند و کارشان به دادگاه قضایی کشید که از این‌رو باید مراقب باشیم، ما نگران هستیم که نیروهای انقلابی دفع و نیروهای غیرانقلابی جذب شوند».

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

رئیس مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر آنچه که «فتنه» خواند، افزود: «باید ببینیم فتنه کجا می‌خواهد نفوذ کند و الان فتنه‌گران حضور دارند، لذا باید مراقب باشیم و حتی به‌عنوان خبرگان به رئیس‌جمهور تذکر دهیم».

وی در بخش دیگری از سخنانش هشدار داد: «امروز کسانی که با انقلاب و اسلام مشکل ‌دارند در حال رشد هستند که در این زمینه باید مستند تذکر بدهیم».

جنتی افزود: «کمیته سیاسی مجلس خبرگان بسیاری از مطالبات را پیگیری کرده و خیلی از مسئولان را هم خواسته است که باید این روند استمرار داشته باشد».

آیت‌الله جنتی در حالی سخن از «تذکر به رییس‌جمهور»، «نفوذ فتنه‌گران» و اقدام کمیته سیاسی مجلس خبرگان در بازخواست برخی از مسوولان را به میان آورده که بر اساس اصل ۱۰۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تنها وظیفه‌ مجلس خبرگان، تعیین ولی‌فقیه یا همان رهبر جمهوری اسلامی‌ و نظارت بر عمکلرد آن است.

در مدت کوتاهی پس از انتشار سخنان رییس مجلس خبرگان، انتقادهایی از همین زاویه نسبت به آن صورت گرفت. از جمله محمدجواد اکبرین دین‌پژوه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در حساب کاربری تلگرام خود از این سخنان به عنوان «تحریف رسمی وظیفه مجلس خبرگان» یاد کرد.

این نخستین بار نیست که آیت‌الله جنتی در مقام ریاست مجلس خبرگان اقدام به دخالت در امور مربوط به دولت و تعیین خط مشی می‌کند.

وی روز دوم شهریور نیز در دوازهمین جلسه هیات رییسه مجلس خبرگان خطاب به دولت حسن روحانی گفت که «دغدغه مردم، مسائل سیاسی نیست» و از مقام‌های دولت او خواست «در مدتی کوتاه» تحولی در اقتصاد مردم ایجاد کنند.

آیت‌الله احمد جنتی از دولت خواست که «فارغ از مسائل سیاسی و حزبی به کار و تلاش بپردازد».

همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان و مسئله میانمار

رییس مجلس خبرگان در بخش دیگری از سخنانش همچنین با اشاره به مسئله همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق گفت: «جدایی اقلیم کردستان به‌منظور ایجاد یک اسرائیل دیگر است که با تمام وجود باید مقابل آن ایستاد؛ چراکه این جدایی خواسته اسرائیل و عربستان سعودی است و می‌خواهند مسلمین را تضعیف کنند».

وی با «توطئه» قلمداد کردن این اقدام خواستار آن شد کسانی که به گفته وی «کمی عقل در سر دارند » در برابر این «توطئه‌ها» بایستند.

آیت‌الله جنتی همچنین با اشاره به بحرانی که در ارتباط با اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار پیش آمده است، گفت: «قضایای میانمار قلب هر انسانی را به درد می‌آورد و می‌سوزاند، آن‌ها مردم بی‌پناهی هستند که دچار بی‌‌رحم‌ترین افراد روزگار شده‌اند و متأسفانه امت اسلامی هم در برابر آن‌ها سکوت می‌کنند».

وی در همین زمینه تاکید کرد: «جمهوری اسلامی هر کاری توانسته انجام داده و انجام خواهد داد».

XS
SM
MD
LG