لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۹

مخالفت اصولگرایان با حضور هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری


اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید: در انتخابات آینده، به مانور وحدت نیاز داریم.
اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید: در انتخابات آینده، به مانور وحدت نیاز داریم.
سه تن از نامزدهای احتمالی اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده، در اظهار نظرهایی جداگانه در قبال حضور احتمالی هاشمی رفسنجانی در رقابت‌های انتخاباتی موضع‌گیری کردند.
غلامعلی حدادعادل، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و یکی از نامزدهای ائتلاف سه‌گانه «پیشرفت»، روز شنبه، ۲۴ فروردین، در نشست خبری خود که به تشریح برنامه‌هایش اختصاص داشت، درباره حضور احتمالی اکبر هاشمی رفسنجانی، گفت: «اگر در سن و سال هاشمی بودم، کاندیدا نمی‌شدم.»
محمدرضا باهنر، دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو ائتلاف پنج گانه اصولگرایان نیز در جریان سفر تبلیغاتی‌اش به مشهد، در اظهارنظری مشابه با آنچه حدادعادل گفته است، نامزدشدن هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده را «بزرگ‌ترین اشتباه سیاسی» او ارزیابی کرده است. به گفته آقای باهنر، «مصلحت نیست، هاشمی کاندیدا شود.»

این عضو ائتلاف پنجگانه اصولگرایان در عین حال تاکید کرده که با نامزد شدن احتمالی هاشمی رفسنجانی از رقابت کناره‌گیری نخواهدکرد.

مصطفی پورمحمدی،‌رییس سازمان بازرسی کل کشور نیر در اظهارنظری مشابه تاکید کرده که در صورت نامزدشدن هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری، از رقابت کناره‌گیری نخواهدکرد.

به گفته آقای پورمحمدی، «انتخابات آزاد است و هرکس کار خود را می‌کند، البته آقای هاشمی گفت که نامزد نمی‌شود.»
دیگر نامزد احتمالی اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده که در یکی دو روز گذشته در برابر نامزدی هاشمی رفسنجانی در انتخابات آینده موضع‌گیری کرده، یحیی آل اسحاق، ‌ رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران است که از او به عنوان نامزد حزب موئتلف اسلامی یاد می‌شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، یحیی آل اسحاق روز شنبه، در سخنرانی‌اش در دانشگاه فردوسی مشهد، از مغایرت فکری خود و آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت و تاکید کرد: «آمدن هاشمی به نفع او نخواهد بود.»
وزیر بازرگانی دولت هاشمی رفسنجانی تصریح کرده است:«هاشمی در انتخابات آینده حضور نخواهد یافت و اینکه برخی می‌گویند، هاشمی می‌‌‌آید، بازار گرمی برای یک عده‌ای است.»

مخالفت اصولگرایان با حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات پیش رو ریاست جمهوری در حالی صورت می گیرد که نزدیکان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در روزهای اخیر تاکید کرده بودند که وی در این رقابت‌ها حاضر نخواهد شد.
در همین زمینه، حسن روحانی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام که از او به عنوان نزدیک‌ترین گزینه به هاشمی رفسنجانی یاد می‌شود تصریح کرده است که محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات آینده حضور نخواهند داشت.
حسین کمالی، وزیر کار و امور اجتماعی در دولت هاشمی رفسنجانی و مشاور اجتماعی او، نیز در گفت‌و‌گو با سایت «خبرآنلاین» گفته است: «آیت الله هاشمی رفسنجانی هر زمان احساس تکلیف و وظیفه کند، کاندیدا خواهد شد. اما در انتخابات پیش‌رو بعید است، کاندیدا شود.»
یاسر هاشمی پسر کوچک اکبر هاشمی رفسنجانی نیز روز شنبه در گفت‌و‌گو با روزنامه «آرمان روابط عمومی» چاپ تهران، که درباره حضور او و خواهرش فاطمه هاشمی در مراسم اعلام نامزدی حسن روحانی پرسیده بود، احتمال کاندیداتوری پدرش را بسیار اندک توصیف کرد.

فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی در عین حال گفت: «کاندیداتوری [هاشمی رفسنجانی] بستگی به شرایط و تشخیص خود ایشان دارد. قطعا اگر شرایط به‌گونه‌ای باشد که ایشان احساس کنند که باید وارد شوند این کار را خواهند کرد.»
در همین حال، هفته نامه «۹ دی» متعلق به حمید رسایی، نماینده هوادار دولت در مجلس، در جدید‌ترین شماره خود که روز شنبه منتشر شد، با نوشتن مطلبی با عنوان «هاشمی ۸۰ ساله بار دیگر می‌آید» از حضور هاشمی رفسنحانی در رقابت‌های یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری که قرار است خردادماه امسال برگزارشود، خبر داده بود.
اخبار مرتبط با کاندیداتوری اکبر هاشمی رفسنجانی در حالی در روزهای اخیر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است که به گزارش خبرزگاری فارس، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفته است: «در انتخابات آینده نیاز به مانور وحدت همه‌جانبه داریم تا بتوانیم با تحقق عملی حماسه سیاسی، زمینه‌های اجرایی حماسه اقتصادی را نیز ایجاد کنیم.»
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در سخنرانی خود، حرفی درباره نامزد شدنش در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده نگفته است.
XS
SM
MD
LG