لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۶

رئیس حج و زیارت میانجی‌گری فرانسه در پرونده منا را انکار کرد


در مهرماه سال ۹۴ در جریان برگزاری مراسم حج، دست‌کم ۷۷۰ زایر از جمله در حادثه منا، کشته شدند
در مهرماه سال ۹۴ در جریان برگزاری مراسم حج، دست‌کم ۷۷۰ زایر از جمله در حادثه منا، کشته شدند

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت ایران، تنها یک روز پس از این که از میانجی‌گری کشور فرانسه در پرونده حادثه منا خبرداد، همراه با یک مقام آگاه از وزارت خارجه، این موضوع را تکذیب کرد.

رئیس سازمان حج و زیارت ایران روز سه‌شنبه در تکذیب گزارش‌ها تاکید کرد که «در هیچ جا و مکانی برای میانجی‌گری هیچ کشوری در خصوص فاجعه منا» سخن نگفته است.

این در حالی است که او یک شب قبل از این گفت‌وگو با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی در بیان پیگیری‌های حقوقی پرونده منا گفته بود: «اخیرا پیگیری‌های خوبی از طریق کشور فرانسه انجام شده و به زودی هیئتی از وزارت خارجه ایران برای این پیگیری‌ها عازم کشور فرانسه هستند.»

سخنان رئیس سازمان حج و زیارت ایران درباره میانجی‌گری فرانسه در پرونده منا
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:07 0:00

خبرگزاری ایسنا نیز روز چهارشنبه، ۲۰ مردادماه، به نقل از یک «منبع آگاه» در وزارت خارجه میانجی‌گری فرانسه برای حل پرونده ایران و عربستان بر سر پرونده منا را تکذیب کرده و این اخبار را «بی‌اساس» خواند.

سعید اوحدی در بخش دیگری از برنامه زنده شامگاه دوشنبه همچنین تاکید کرده بود که دولت عربستان سعودی تاکنون به بازماندگان منا و سقوط جرثقیل، «دیه شرعی» پرداخت نکرده است.

در ابتدای این برنامه در گفت‌وگو با شماری از بازماندگان حادثه منا، آنها تصریح کردند که به رغم اعلام اخباری مبنی بر پرداخت دیه، تاکنون دریافتی نداشته‌اند.

به گفته رئیس سازمان حج و زیارت ایران، چون روابط دو کشور قطع است، جمهوری اسلامی به «منابع اطلاعاتی» سعودی درباره حادثه منا «دسترسی ندارد» و «در چنین شرایطی فقط می‌تواند به داشته‌های خود اکتفا کند.»

روز ۲۰ شهریور سال ۱۳۹۴، دست‌کم ۱۱۰ نفر در حادثه سقوط یک جرثقیل در محوطه مسجدالحرام در مکه کشته شدند. ۱۱ نفر از این کشته‌شدگان ایرانی بودند.

چند ماه بعد در روز دوم ماه مهر همان سال، صدها نفر در جریان مراسم حج زیر دست و پا ماندند و کشته شدند. جمهوری اسلامی می‌گوید حداقل ۴۶۰ نفر از تلفات این حادثه هم ایرانی بودند.

این حوادث در حالی رخ داد که ایران و عربستان سعودی در رقابت منطقه‌ای شدیدی قرار دارند.

در دی‌ماه سال گذشته، عربستان سعودی ده‌ها نفر از کسانی را که متهمان به اقدامات تروریستی و اعضای القاعده معرفی کرد، اعدام کرد.

یکی از اعدام‌شدگان، شیخ نمر باقر النمر، از رهبران شیعیان عربستان سعودی بود.

اعدام آقای نمر خشم مقام‌های جمهوری اسلامی را برانگیخت و صدها معترض با حمله به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد، این دو ساختمان را به آتش کشیدند.

این حادثه باعث شد تا عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کند و تعدادی از دیگر کشورهای عربی - اسلامی نیز اقدام مشابهی انجام دهند یا روابط خود با جمهوری اسلامی را کاهش دهند.

پرونده حمله‌کنندگان به سفارت عربستان سعودی در حال حاضر، در یکی از شعب دادگاه در دست بررسی است.

XS
SM
MD
LG