لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۰

مقام وزارت نفت: توافق بر سر سهمیه‌ها در اوپک دور از دسترس است


مهدی عسلی می گوید: قیمت هر بشکه نفت پایان امسال درمحدوده ۴۰ تا ۵۵ دلار، نوسان خواهد کرد
مهدی عسلی می گوید: قیمت هر بشکه نفت پایان امسال درمحدوده ۴۰ تا ۵۵ دلار، نوسان خواهد کرد

مهدی عسلی، مدیر امور اوپک و روابط با مجامع انرژی در وزارت نفت ایران، در آستانه نشست وزرای اوپک در وین، رسیدن توافق بر سر سهمیه تولید بین کشورهای عضو این سازمان در نشست آتی را بعید دانست.

مهدی عسلی در گفت‌وگو با خبرگزاری شانا، شبکه اطلاع‌رسانی وزارت نفت ایران، گفت: «بحث بر سر تخصیص تولید موضوعی پیچیده و زمان‌بر خواهد بود، زیرا توافق بر سر سهمیه‌ها مستلزم ثبات تولید کشورها برای مدت‌ زمان قابل‌ قبول است، که در شرایط کنونی حاصل نیست و از این‌ رو انتظار می‌رود در آینده به آن دست‌یابیم.»

مدیر امور اوپک و روابط مجامع انرژی در وزارت نفت ایران در عین‌ حال بر موضع ایران در نشست ۱۶۹ اوپک تأکید کرد و گفت: «ضمن حمایت از اقدام اوپک برای اعاده ثبات بازار نفت حول قیمت‌های منصفانه و منطقی نفت در شرایط کنونی، ایران تعهدی برای توقف افزایش تولید خود نخواهد داد.»

به گفته مهدی عسلی، «بررسی بازار نفت، تصمیم‌گیری درباره سطح تولید نفت سازمان اوپک، انتخاب دبیر کل جدید و تصمیم‌گیری درباره بازگشت کشور آفریقایی گابن به اوپک» از جمله دستور کارهای نشست ۱۶۹ اوپک خواهد بود که قرار است روز پنج‌شنبه، ۱۳ خردادماه، در مقر اصلی سازمان اوپک در وین پایتخت اتریش برگزار شود.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، نیز در گفت‌وگو با شانا تأکید کرد: «افزایش دو برابری صادرات نفت ایران نه‌تنها تأثیر منفی بر بازار نداشته بلکه به خوبی جذب بازار شده است.»

اختلاف ایران و عربستان سعودی در ماه‌های گذشته، مانع از جمع‌بندی اوپک برای توقف افزایش سطح تولید این سازمان شده است.

ایران معتقد است پس از رفع تحریم‌ها باید بتواند به‌ اندازه پیش از اعمال تحریم‌ها تولید کند و سعودی‌ها و متحدانش در اوپک معتقدند ایران نیز باید در برنامه تثبیت تولید این سازمان مشارکت کند.

همین اختلافات باعث شده تا نظام سهمیه‌بندی پیشین اوپک در عمل برچیده شده و تصمیم‌گیری هماهنگ برای تثبیت سقف تولید نیز به اجرا درنیاید.

چندی پیش خبرگزاری رویترز بر اساس آمارهای غیررسمی خبر داده بود که سطح تولید نفت ایران به بیش از سه و نیم میلیون بشکه در روز رسیده است که از میزان تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۱ که همزمان با تشدید تحریم‌ها علیه ایران بود، پیشی گرفته است.

توافق ایران و جامعه جهانی بر سر پرونده هسته‌ای ایران و برداشته شدن تحریم‌ها با کاهش کم‌سابقه قیمت نفت همراه شد تا افزایش تولید و صادرات نفت ایران نتواند اثر قابل توجهی بر شاخص‌های کلان اقتصادی ایران داشته باشد.

قیمت هر بشکه نفت سبد اوپک در دی‌ماه پارسال که نخستین ماه سال میلادی بود تا سطح ۲۷ دلار تنزل کرده بود، که پایین‌ترین سطح در یک دهه گذشته به شمار می‌آمد، اما در ماه‌های گذشته قیمت نفت به آهستگی رشد کرده و تا کانال نوسان ۵۰ دلار در هر بشکه افزایش‌ یافته است.

مهدی عسلی، مدیر امور مجامع و روابط با اوپک در وزارت نفت، در تحلیل بازار جهانی نفت به شانا گفت: «هنوز بیش از یک‌ میلیون بشکه مازاد تولید در بازار وجود دارد اما این مازاد با توجه به اختلال تولید در برخی کشورهای عضو اوپک و برخی کشورهای غیر عضو در حال کاهش است و در فصل‌های آینده کاهش بیشتری خواهد یافت.»

به گفته آقای عسلی، «با افزایش تقاضا از یک سو و تداوم کاهش عرضه نفت کشورهای غیر عضو اوپک از سوی دیگر انتظار می‌رود قیمت‌های نفت در سطحی نسبتاً متعادل باقی بماند.»

این مقام وزارت نفت ایران در عین‌ حال «کاهش رشد اقتصادی کشورهای بزرگ در حال‌ توسعه» را به‌ عنوان «خطر همیشگی ریزش قیمت‌ها در اواخر سال میلادی» توصیف می‌کند.

مهدی عسلی پیش‌بینی خود را از قیمت نفت در سه ماه پایانی سال میلادی جاری، در محدوده ۴۰ تا ۵۵ دلار به ازای هر بشکه اعلام کرد.

بیژن زنگنه در گفت‌وگوی خود با شانا همچنین گفته است، پیش از برگزاری نشست مجمع اوپک با نمایندگان شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا دیدار خواهد کرد تا با آنها درباره طرح‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران گفت‌وگو کند.

XS
SM
MD
LG