لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۲

احمدی‌نژاد: در مسئله هولوکاست مانند بسیجی بدون ترمز حرکت کردم


محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران، روز یکشنبه با اشاره به تجربه نوشتن نامه به جرج بوش، همتای پیشین آمریکایی خود گفت که آن نامه را با «وضو و حضور قلب» نوشته بوده و هدفش «اصلاح جهان» بوده است و به همین دلیل، «اول از رییس‌شان شروع کرد.»
به گزارش خبرگزاری‌های ایران، آقای احمدی‌نژاد در برنامه نکوداشت «هشت سال تلاش جهادی رییس جمهوری و دولت او» که در محل مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، نیت‌ خود از نوشتن نامه به جرج بوش را «هدایت» رییس‌جمهوری آمریکا، اعلام کرده و گفته است: «نیتم این بود که ای خدای بزرگ در این نامه هدایت قرار بده و اگر نپذیرفت، آنچه شایسته اش است و البته نپذیرفت و دیدیم که چه شد».
محمود احمدی‌نژاد در اردیبهشت‌ماه ماه سال ۸۵، برای جرج بوش نامه‌ای نوشت که به گفته خودش، «حاوی نقطه نظرات ملت ایران و پیشنهادهایی برای حل مشکلات میان دو کشور» بود. اما نامه وی بی‌پاسخ ماند و دیگر مقام‌های آمریکایی از جمله وزیر امور خارجه، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا و سخنگوی کاخ سفید با بیان این نکته که نامه آقای احمدی‌نژاد «نکته تازه‌ای در بر ندارد» از آن به سردی استقبال کردند.
نادیده گرفتن آن نامه توسط رییس جمهوری آمریکا و واکنش سرد مقام‌های آمریکایی، همواره مورد اشاره منتقدان دولت احمدی‌نژاد بوده که آن را تنزل شان ریاست‌جمهوری ایران می‌دانستند.
محمود احمدی‌نژاد در بخش دیگری از این مراسم نکوداشت با اشاره به طرح مقوله هولوکاست، تاکید کرد که «طرح مسئله هولوکاست ستون فقرات نظام سرمایه‌داری را متلاشی کرد، چون تنها عنصر قدسی باقیمانده در این نظام بود.»

وی افزوده است که در این مسئله، «همه روی یک محور تعصب داشتند و بنده مانند بسیجی بدون ترمز حرکت کردم.»
او همچنین گفت که بحث هولوکاست را از «موضع انسانی» مطرح کرده و گفته است: «فرض کنیم که چنین اتفاقی افتاده، چرا فلسطینی‌ها باید تاوان آن را بدهند.»
محمود احمدی‌نژاد، در آبان ماه سال ۸۴، در جمع مردم زاهدان سندیت واقعه هولوکاست را زیر سؤال برد و پس از آن در کنفرانسی با نام کنفرانس حمایت از فلسطینی‌ها که در تهران برگزار شد، با تکرار انکار هولوکاست، در سخنانی، تلویحاً خواستار محو موجودیت اسرائیل شد.
آقای احمدی‌نژاد در سخنرانی خود در سامان ملل نیز خواستار تحقیق مجدد محققین درباره هولوکاست شد. این سخنان با واکنش‌های گسترده‌ای در میان جامعه جهانی روبرو شد. برگزاری همایش بررسی واقعه هولوکاست، در تهان نیز با تحریم موسسات مطالعاتی بین‌المللی و اعتراض رسمی برخی کشورها همراه شد.
هولوکاست، یا همه سوزی به کشتار دسته جمعی و نسل کشی یهودیان در جنگ جهانی دوم به دست نازی‌ها اطلاق می‌شود.
محمود احمدی‌نژاد در همایش رز یکشنبه، همچنین، به بیش از یک‌صد سفر خارجی خود در هشت سال گذشته اشاره کرد و گفت: «برخی سفرها که ۹۶ ساعت طول کشیده، ۵۴ ساعت آن را در هواپیما بودیم و سختی‌ها را تحمل کردیم چون باید می‌رفتیم تا پیام خود را به دنیا برسانیم.»
سخنان محمود احمدی‌نژاد در این مراسم، به نوعی دومین گزارش عملکرد دولت‌های نهم و دهم در یک هفته گذشته بود که بیشتر به عملکرد دولت‌های محمود احمدی نژاد در حوزه سیاست خارجی اختصاص داشت.
رییس دولت‌های نهم و دهم، تاکید کرده که برخی از او می‌پرسیده‌اند چرا باید در تمام اجلاس سالانه سازمان ملل شرکت داشته باشد که او در پاسخ به آن‌ها گفته است: «باید از یک نقطه اوج استفاده می‌کردیم و میخ را می‌کوبیدیم و بر می‌گشتیم.»
آقای احمدی‌نژاد در ادامه، با بیان اینکه در هشت سال گذشته، ۹ سفر به نیویورک داشته، گفت: «همه سفرهای من به نیویورک سفرهای کاری بود و در سفرهایم به جز خیابان مسیر هتل محل اقامت تا سازمان ملل را ندیدم و کل سفر به کار و مصاحبه اختصاص داشت.»
آقای احمدی‌نژاد ادامه داد که «برخی فکر می‌کردند ما بدون برنامه می‌رفتیم و با ۳۰ رسانه حرف می‌زدیم و بر می‌گشتیم در حالی که این کار با برنامه و طراحی در قالب یک نقشه انجام می‌شد.»
یکی از انتقادها به محمود احمدی‌نژاد در این سال‌ها، سفرهای خارجی او به همراه گروه پرشماری از همراهان از جمله اعضای خانواده‌اش بوده است. در خرداد سال ۹۲، مصطفی افضلی فرد، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰، گفته بود که «اگر دولت درباره سفر نیویورک به این کمیسیون پاسخ ندهد، پرونده تحویل قوه قضاییه خواهد شد.»
بنا به گفته نمایندگان منتقد، محمود احمدی‌نژاد در آخرین سفر کاری خود به نیویورک در سال ۹۱، ۱۲۵ نفر همراه با خود برده بود که به جز هزینه هواپیما، هزینه هر اتاق برای همراهان رییس جمهوری شبی ۴۰۰ تا ۷۰۰ دلار بوده است.
محمود احمدی‌نژاد در این مراسم تاکید کرد که «اگر امروز نام احمدی‌نژاد به عنوان فرزند کوچک ملت در دنیا محبوب شده به خاطر این فرهنگ و اندیشه و ایران و نشانگر موفقیت سیاست خارجی است.»
محمود احمدی‌نژاد در حالی از موفقیت دولت خود در حوزه سیاست خارجی سخن گفته که در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری دوره یازدهم بیشترین انتقاد نامزدهای ریاست‌جمهوری به عملکرد دولت محمود احمدی‌نژاد در این حوزه رقم خورد.
محمود احمدی‌نژاد چهارشنبه شب گذشته در یک برنامه زنده تلویزیونی شرکت کرد و در آن برنامه با دفاع از عملکرد اقتصادی دولت‌های خود وعده داد که در حضوری پنج‌گانه در برنامه‌ها و مکان‌های مختلف گزارش‌هایی از عملکرد دولت‌های نهم و دهم ارایه خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG