لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۷

مطرح شدن نام‌های جدید دو هفته مانده به ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری


بیش از دو هفته تا زمان آغاز ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده است ولی همچنان نام افراد جدید به عنوان کسانی که ممکن است در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده حضور داشته باشند، مطرح می‌شود.

از جمله افرادی که هنوز امکان پیوستن آن‌ها به رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده منتفی نشده، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی است.
پیش‌تر، علی لاریجانی به عنوان یکی از گزینه‌های جدی اصولگرایان برای شرکت در رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری نام برده می‌شد، اما رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه بالاگرفتن رقابت‌های انتخاباتی، از حضور در این رقابت‌ها، کناره‌گیری کرد.

با این حال، بهروز نعمتی، یک عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت مجلس، به خبرگزاری ایسنا گفته که «این فراکسیون همچنان بر کاندیداتوری علی لاریجانی اصرار دارد».
به گفته این نماینده مجلس، «کاندیداتوری لاریجانی در انتخابات هنوز منتفی نیست». با این حال او تاکید کرده که «فعلا نظر ایشان [علی لاریجانی]، بر این است که وارد عرصه نشود».
کاظم جلالی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، نیز روز یکشنبه، اول اردیبشهت ماه، در گفت‌و‌گو با ایسنا از افزایش رغبت عمومی به لاریجانی در نظرسنجی صدا و سیما خبر داد.
به گفته رییس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت، علی اکبر ولایتی و محمد باقر قالیباف، دو عضو ائتلاف سه گانه اصولگرایان، دیدار‌ها و ملاقات‌هایی با علی لاریجانی داشته‌اند و از نظر ائتلاف ۲+۱ حضور یا عدم حضور علی لاریجانی در انتخابات مهم است.
یکی دیگر از نامزدهای احتمالی اصولگرایان که هنوز به طور رسمی به جمع رقبای پرتعداد انتخابات ریاست‌جمهوری آینده نپیوسته، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران است، که به گزارش خبرگزاری مهر، شنبه شب در جمع حامیان و اعضای ستاد مردمی خود شرکت کرده و حضور خود را منوط به شرایط و اقتضائات جامعه کرده است.
آقای جلیلی در این جمع تاکید کرده است: «در صورت حضورش در انتخابات کاندیدای هیچ حزب، گروه و جبهه‌ای نخواهد بود و به صورت مستقل در انتخابات شرکت می‌کند».
از سوی دیگر خبرگزاری مهر، در گزارشی اختصاصی از دیدار نوروزی آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی با محمد خاتمی نوشته است که در این دیدار، هاشمی رفسنجانی به محمد خاتمی پیشنهاد داده است که از مدل ائتلاف سه گانه اصولگرایان استفاده کرده و ائتلافی میان خود، حسن روحانی و اسحاق جهانگیری تحت عنوان ائتلاف ۱+۲ اصلاح طلبان تشکیل دهد که این پیشنهاد با مخالفت خاتمی مواجه شده است.
براساس گزارش مهر، در آن دیدار نوروزی رییس دولت اصلاحات از رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خواسته تا در انتخابات آتی نامزد شود که به نوشته مهر، هاشمی رفسنجانی این پیشنهاد خاتمی را نپذیرفته و متقابلا از او خواسته تا خود نامزد انتخابات آتی شود.
در حالی که بحث بر سر احتمال شرکت محمد خاتمی در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره یازدهم و تایید و تکذیب‌های پیرامون حضور یا شرکت نکردنش دراین انتخابات موضوع بسیاری از رسانه‌ها بوده و هست، علی شکوری راد، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی، در گفت‌و‌گویی با ایسنا که متن کامل آن در وب سایت «کلمه» آمده است، «آزادی زندانیان سیاسی، آزادی احزاب و مطبوعات، از حصر خارج شدن آقایان موسوی و کروبی و عدم دخالت نظامیان در سیاست» را «خواسته‌های اولیه و قطعی» این حزب اصلاح‌طلب خوانده است.
به گفته آقای شکوری راد، «آنچه آقای خاتمی مطرح کرده بود، شرط نبود بلکه حداقل‌های یک انتخابات بود، اما به نظر ما تحقق پیدا نکرد. خود آقای خاتمی هم گفتند که این‌ها شرط نیست ولی قبول دارم که در جامعه به عنوان شرط مطرح شد».
این فعال سیاسی اصلاح طلب، تاکید کرده که «عدم حضور خاتمی برای ما، گزینه عدم شرکت در انتخابات را پیش رو می‌گذارد و تنها یک استثنا وجود دارد و آن آقای هاشمی است. هرچند احتمال حضور ایشان بسیار کم است».
در حالی که همچنان بحث بر سر آمدن یا نیامدن محمد خاتمی و علی لاریجانی در فضای سیاسی ایران در جریان است، افرادی که نامزدی آن‌ها برای انتخابات ریاست‌جهوری آتی قطعی شده برنامه‌های انتخاباتی خود را دنبال می‌کنند.
علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین الملل رهبر جمهوری اسلامی ایران و یکی از نامزدهای احتمالی اصولگرایان عضو ائتلاف «پیشرفت» با تاکید بر اینکه «شرایط دیپلماتیک کنونی قابل احیاست» گفته است: «به مدت ۱۶ سال روابط خارجی ایران را از زیر صفر به جایی رساندیم که وزرای خارجه کشورهای جهان برای ملاقات با مسئولین ایرانی صف می‌بستند».
به گفته آقای ولایتی، «شکوفایی اقتصاد نیازمند احیای روابط خارجی است».
حسن روحانی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و یکی از نامزدهای احتمالی در انتخابات ریاست جمهوری آتی در گفت‌و‌گویی که با شماره روز یکشنبه «شرق» انجام داده، تاکید کرده است که «برای نجات کشور باید فضا را غیر امنیتی کنیم. هم در داخل و هم در سطح جهان باید مساله ایران غیر امنیتی شود».
دوره یازدهم انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران روز ۲۴ خردادماه برگزار می‌شود و بر اساس اعلام قبلی وزارت کشور، ثبت‌نام نامزدهای این رقابت از هفدهم اردیبشت ماه آغاز می‌شود.
XS
SM
MD
LG