لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۴

محسن هاشمی: پدرم تا دو هفته دیگر درباره نامزدی در انتخابات تصمیم می‌گیرد


اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی در روز رای‌گیری انتخابات دوره سوم شوراهای شهر و روستا، ۲۴ آذر ۸۵
اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی در روز رای‌گیری انتخابات دوره سوم شوراهای شهر و روستا، ۲۴ آذر ۸۵
محسن هاشمی، فرزند ارشد رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفته است که درخواست‌ها از اکبر هاشمی رفسنجانی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری بالا گرفته است و او تا زمان آغاز ثبت‌نام نامزدها دراین باره تصمیم خواهد گرفت.

محسن هاشمی، مدیرعامل سابق متروی تهران، روز شنبه ۳۱ فروردین برای نامزدی در انتخابات شورای شهر تهران ثبت‌نام کرد و در عین حال از افزایش «فشارها و درخواست‌ها» به پدرش اکبر هاشمی رفسنجانی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

آقای هاشمی گفته است که پدرش در ۱۵ روز آینده یعنی تا زمان آغاز ثبت‌نام داوطلبان نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری در این باره تصمیم می‌گیرد.

طبق اعلام قبلی وزارت کشور که انتخابات را برگزار می‌کند، نام‌نویسی داوطلبان نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری از ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت انجام می‌شود.

پس از «بررسی صلاحیت» داوطلبان توسط شورای نگهبان، وزارت کشور در تاریخ اول و دوم خرداد اسامی نامزدهای انتخابات را منتشر می‌کند.

این انتخابات قرار است کمتر از دو ماه دیگر در روز ۲۴ خرداد امسال برگزار شود تا جایگزین محمود احمدی‌نژاد را مشخص کند.

انتخابات دوره چهارم شورای شهر و روستا که محسن هاشمی برای نامزدی در آن ثبت‌نام کرده است، هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

این فرزند ارشد اکبر هاشمی رفسنجانی به مدت ۱۳ سال و از پیش از راه‌اندازی متروی تهران، مدیرعامل آن بود تا این که در اسفند سال ۸۹ و با فشارهای دولتی، استعفا داد و شهردار تهران محمدباقر قالیباف این استعفای او را پذیرفت.

«خامنه‌ای دیگر به من اعتماد ندارد»

در هفته‌های گذشته گمان‌زنی‌هایی درباره احتمال نامزدی محمد خاتمی یا اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری آینده مطرح شده و شماری از چهره‌ها و گروه‌های سیاسی نیز از این دو برای اعلام نامزدی دعوت کرده‌اند.

پیش از این در ۲۷ فروردین، وبسایت سحام‌نیوز، گزارش داده بود که آقای هاشمی رفسنجانی در دیدار با شماری از استانداران دولت خود و دولت محمد خاتمی، گفته است رهبر جمهوری اسلامی آیت‌الله خامنه‌ای به وجود اشکالات در کشور معتقد نیست و اعتمادش به آقای هاشمی رفسنجانی را هم از دست داده است.

سحام‌نیوز در عین حال از اکبر هاشمی رفسنجانی نقل کرده بود که اصلاح وضعیت کشور «بدون هماهنگی آقای خامنه‌ای امکان پذیر نیست.»

برپایه آن گزارش او همچنین به ملاقاتی که شب قبل از این دیدار با رهبر جمهوری اسلامی داشته اشاره کرده و گفته است که بر اساس مذاکراتش با آقای خامنه‌ای، نامزد شدن در انتخابات را «به‌صلاح» نمی‌داند.

روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام در بیانیه‌ای که روی وبسایت رسمی اکبر هاشمی رفسنجانی منتشر شده، این سخنان را تکذیب کرد و نوشت که این سخنان «تحریف» شده‌اند.

با این حال وبسایت سحام‌نیوز، این تکذیبیه دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام را رد کرد و نوشت که پیش از انتشار آن از دو منبع معتبر دیگر تاییدیه آن را گرفته و از درستی گزارشش اطمینان حاصل کرده بود.

تصمیم خاتمی بعد از دیدار با هاشمی

هم‌زمان در روز شنبه ۳۱ فروردین خبرگزاری مهر که نزدیک به اصول‌گرایان منتقد دولت است، گزارش داده که اکبر هاشمی رفسنجانی در دیدار نوروزی با محمد خاتمی به او پیشنهاد داده است که از مدل ائتلاف سه گانه اصولگرایان استفاده کرده و ائتلافی میان خود، حسن روحانی و اسحاق جهانگیری تشکیل دهد اما این پیشنهاد با مخالفت آقای خاتمی مواجه شده است.

طبق این خبر تاییدنشده این خبرگزاری وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، آقای خاتمی به آقای هاشمی رفسنجانی پیشنهاد داده است در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود ولی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام این پیشنهاد را رد کرده و در عین حال به محمد خاتمی پیشنهاد داده است ائتلاف ۱+۲ اصلاح‌طلبان را تشکیل دهد.

مهر نوشته است که آقای هاشمی رفسنجانی تاکید کرده است نظر آقای خاتمی در چنین ائتلافی «فصل‌الخطاب» باشد. طبق این گزارش، رئیس دولت اصلاحات از این پیشنهاد رئیس دولت سازندگی استقبالی نکرده است.

در همین حال وبسایت بازتاب‌امروز که تحریریه آن طرفدار اکبر هاشمی رفسنجانی تلقی می‌شوند و در آذرماه سال گذشته نیز دیداری با او داشته‌اند، نوشته است که احتمال اعلام نامزدی محمد خاتمی پس از دیدار با اکبر هاشمی رفسنجانی بیشتر شده است.

این وبسایت جزئیاتی درباره زمان این دیدار ذکر نکرده اما نوشته است که او در دیدار با آقای هاشمی رفسنجانی «از سیل فراوان تقاضا برای کاندیداتوری خود خبر داده است.»
XS
SM
MD
LG