لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۲

آفریقا همچنان در صدر شاخص گرسنگی جهانی


کشورهای به رنگ سبز پُر رنگ که ایران در این بخش است با خطر کم گرسنگی ارزیابی شده اند
کشورهای به رنگ سبز پُر رنگ که ایران در این بخش است با خطر کم گرسنگی ارزیابی شده اند

گزارش سالانه شاخص گرسنگی جهانی اولین بار در سال ۲۰۰۶ میلادی منتشر شده است.

مؤسسۀ غیرانتفاعی انستیتوی پژوهشی سیاست غذایی بین المللی در واشنگتن با همکاری سازمان غیرانتفاعی آلمانی «ولت هونگر هیلفه» یا «کمک گرسنگی جهان» و سازمان غیردولتی ایرلندی «کانسرن ورلدواید» یا «نگرانی سراسر جهان» این گزارش را انتشار میدهند.

در گزارش سال ۲۰۱۷ میلادی که روز پنجشنبه انتشار یافته آفریقا همچنان در رأس فهرست وضعیت وخیم گرسنگی در دنیا قرار گرفته است.

شاخص گرسنگی جهانی سال ۲۰۱۷ میلادی حاکی است سطح گرسنگی در جهان از سال دو هزار میلادی به میزان ۲۷ درصد کاهش یافته است.

از ۱۱۹ کشوری که در گزارش امسال بررسی شده اند کشور جنگ زده جمهوری آفریقای مرکزی در وضعیت بسیار هشداردهنده شناسایی شده است.

سودان، چاد، سیرالئون، لیبریا، زامبیا، ماداگاسکار در آفریقا و یمن در آسیا در شرایط هشداردهنده ارزیابی شده اند.

این در حالی است که نسبت به وضعیت در سوریه، لیبی، اریتره، سومالی، سودان جنوبی، جمهوری دمکراتیک کنگو، بروندی و پاپوآ گینه نو نگرانی قابل توجه و اطلاعات ناکافی قید شده است.

۴۴ کشور در وضعیت سخت ارزیابی شده اند که هند، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان، عراق و نیز اندونزی و کره شمالی در آسیا و نیجریه، مالی، اتیوپی، کنیا، تانزانیا، زیمبابوه، آنگولا و نامیبیا در آفریقا از آن جمله اند.

آفریقا همچنان در صدر شاخص گرسنگی جهانی
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:09 0:00
لینک مستقیم

۲۴ کشور نیز از نظر وضعیت گرسنگی در شرایط متوسط شناخته شده اند که از آن میان به ازبکستان، ترکمنستان، عمان، تایلند، مالزی، ویتنام در آسیا، مصر، مراکش، سنگال، آفریقای جنوبی در آفریقا، هندوراس، نیکاراگوئه در آمریکای مرکزی و ونزوئلا، اکوادور، بولیوی و پاراگوئه در آمریکای جنوبی میتوان اشاره کرد.

سطح گرسنگی تنها در ۴۳ کشور در درجۀ پایین ارزیابی شده که ایران در این بخش جای گرفته است.

در گزارش شاخص گرسنگی جهانی، وضعیت آمریکا، کانادا، استرالیا، ژاپن، کره جنوبی، کشورهای اروپای غربی، اسرائیل و صحرای غربی محاسبه نشده است.

سازمان ملل متحد ماه به تازگی اعلام داشت میزان گرسنگی در سطح جهان برای اولین بار طی بالغ بر یکدهه گذشته افزایش یافته است و اینک ۱۱ درصد جمعیت جهان یا ۸۱۵ میلیون تن را در بر میگیرد.

جنگ، مناقشات سیاسی و تغییرات اقلیمی از عوامل عمدۀ تأثیرگذار بر وضعیت گرسنگی در جهان دانسته شده اند.

XS
SM
MD
LG