لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۶

عملیات انفجاری در نزدیکی آثار باستانی فیروزآباد


سنگ‌نگاره تاجگذاری اردشیرپاپکان پیش از انفجارها پوشانده شده است.
سنگ‌نگاره تاجگذاری اردشیرپاپکان پیش از انفجارها پوشانده شده است.

نزدیک به دو هفته پیش در ۲۶ آذر در عملیاتی که «ایمن‌سازی جاده فیروزآباد به کوار» عنوان شده و از صبح تا غروب جریان داشته، چهار انفجار با از میان برداشتن سنگی که گمان می‌رفت لغزان باشد، صورت گرفت.

«مردم‌سالاری آنلاین» گزارش داده است سنگ یا صخره یادشده در ۱۰۰ متری آثار باستانی ساسانی در فیروزآباد قرار داشته است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:37 0:00
لینک مستقیم

نشریه مردم‌سالاری همچنین با انتشار تصاویر نامه‌های مسئولان میراث فرهنگی پرسیده که چرا به توصیه مسئولان در خصوص به کارگیری از روش‌های غیرانفجاری و مشروط بر حفاظت از نقش‌برجسته است توجهی نشده است؟ و اینکه چه کسی پاسخگوی این انفجارها خواهد بود؟

آوار ناشی از انفجارها حدود ۲۰۰ تُن برآورد شده و این سؤال را مطرح کرده که اگر سنگ لغزان و ناایمن بوده چطور با انفجار اول نیفتاده و سه انفجار دیگر هم صورت گرفته است.

سنگ‌نگاره‌ای که آیین تاجگذاری اردشیر پاپکان را نشان می‌دهد
سنگ‌نگاره‌ای که آیین تاجگذاری اردشیر پاپکان را نشان می‌دهد

به نوشته مردم‌سالاری سنگ‌نبشته‌ «مهرنرسی» وزیر ساسانی به دبیره و زبان پهلوی بر ویرانه پُلی که در آثار ملی ثبت شده درست روبروی ترکاندن دینامیت‌ها قرار داشته است.

این گزارش به نقل از مسئولان ‌سازمان میراث فرهنگی افزوده که خسارت مشهودی در میراث تاریخی منطقه گزارش نشده گرچه همین گزارش خاطر نشان کرده است پیآمدهای چنین انفجارهایی تنها در یک بررسی کارشناسانه و نیز به مرور زمان خود را نشان خواهند داد.

یادمان‌های باستانی ساسانیان در فیروزآباد برخوردار از پیشینه‌ای دستکم ۱۸۰۰ ساله در فهرست میراث بشری و جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد «یونسکو» جای دارند.

کاخ اردشیر پاپکان؛ ساختمان بزرگ بازمانده «اردشیر خورّه» در فیروزآباد
کاخ اردشیر پاپکان؛ ساختمان بزرگ بازمانده «اردشیر خورّه» در فیروزآباد

پیشینه فیروزآباد به واپسین سال‌های شهریاری اشکانیان بازمی‌گردد؛ اردشیر پاپکان بنیادگذار شاهنشاهی ساسانیان آنجا شهر «اردشیر خورّه» به معنای فرّ و شکوه اردشیر را ساخت که در سراسر روزگار ایران ساسانی که بیش از چهارصد سال پایدار بود جایگاه ویژه خود را نگه داشت.

ماندمان‌های باستانی فیروزآباد چون کاخ اردشیر و همچنین سنگ‌نگاره‌ای که انفجارها در نزدیکی‌اش انجام شده است نشان می‌دهند اردشیر خوره که از نخستین شهرهای گرد جهان بشمار می‌رود تختگاه اردشیر پاپکان و جایگاه تاجگذاری بنیانگذار شاهنشاهی ساسانیان بوده است.

XS
SM
MD
LG