لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۵

نجات قایق پناهجویان ایرانی در آب‌های فرانسه


نقشه‌ای از منطقه کانال مانش بین فرانسه و بریتانیا
نقشه‌ای از منطقه کانال مانش بین فرانسه و بریتانیا

پنج ایرانی که قصد داشتند خود را با قایق از بندر کاله در شمال غرب فرانسه به سواحل بریتانیا برسانند، از مرگ نجات یافتند.

به گفته پلیس فرانسه این پنج نفر در اقدامی کم‌سابقه کوشیده بودند با قایق از طریق کانال «مانش» خود را به بریتانیا برسانند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در روز یک‌شنبه ۱۸ بهمن، به نقل از گارد ساحلی این کشور، چهار نفر از آنها روز شنبه درست زمانی نجات یافتند که قایق آن‌ها درحال واژگونی بود.

به گفته گارد ساحلی فرانسه، یک ایرانی مهاجر در وضعیت بسیار بد و در حالی که نزدیک به یخ زدن بود، توانست حوالی طلوع آفتاب شنبه خود را به ساحل «سانگت» در شمال شرق فرانسه برساند و از گارد ساحلی تقاضای کمک و نجات چهار همراهش را کند.

پس از آن تیم امدادگران برای جستجوی این افراد فرستاده شدند که با کمک یک بالگرد نظامی بلژیک نجات یافتند.

بندر کاله در شمال فرانسه از چند سال پیش محل تجمع چند هزار مهاجر و پناهجوی غیرقانونی از کشورهای گوناگون، به‌ویژه خاورمیانه و شمال آفریقاست که می‌کوشند خود را با عبور از مرز به بریتانیا برسانند.

اکثر این مهاجران تلاش می‌کنند خود را در کامیون‌های سنگین یا قطارهای سریع‌السیر اروپا که در تونلی در این منطقه رفت و آمد می‌کنند، پنهان کرده و از مرز عبور کنند.

اما در ماه‌های اخیر دولت‌های فرانسه و بریتانیا تدابیر امنیتی را در این بندر و مرز افزایش داده و بر موانع افزوده‌اند.

مقام‌های محلی بندر کاله به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند «حدود ساعت پنج‌ونیم صبح، یک ایرانی در شرایطی که درجه حرارت بدنش به‌شدت پایین آمده و دچار سرمازدگی شده بود، خود را به سانگت رساند و گفت که چهار نفر دیگر همچنان در قایق هستند.»

بعد از آن، حوالی ساعت هفت صبح تیم امداد توانست یک قایق کوچک را با چهار مرد سوار بر آن پیدا کند.

برنار بارون، یکی از امدادگران نیز گفت «این افراد در وضعیتی فوق‌العاده خطرناک، در حالی که امواج هراسناک، قایق آن‌ها را پر از آب کرده و نزدیک به واژگونی بود، نجات یافتند.»

ژیل دبو، یکی از مأموران محلی پلیس نیز تلاش برای رفتن غیرقانونی به بریتانیا از طریق دریا در این منطقه را «بسیار غیرعادی» توصیف کرده‌است.

او به این خبرگزاری گفت «در یکی دو سال گذشته این باید دفعه دوم یا سوم باشد که چنین تلاشی می‌شود. اینجا دریای مدیترانه نیست، بلکه بزرگراه دریایی است. کانال مانش و دریای شمال است.»

کریستیان سالوم، رئیس یک سازمان محلی کمک به مهاجران هم گفته‌است که تصور می‌کند تشدید مقررات و تدابیر امنیتی در اطراف بندر کاله با هدف جلوگیری از عبور قاچاقی مهاجران و پناهجویان باعث افزایش تلاش برای عبور از دریا شده باشد.

حدود ۳۷۰۰ نفر، عمدتاً از آفریقا، خاورمیانه و افغانستان، همچنین شماری ایرانی، در اردوگاهی در کاله که خود آن را «جنگل» می‌نامند، در شرایط اسفباری به امید رفتن به بریتانیا به‌سر می‌برند.

۱۵۰۰ تن دیگر هم در اردوگاهی دیگر در «گراند سین» در نزدیکی «دانکرک» هستند.

XS
SM
MD
LG