لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۹

هند: پاسخی درخور به حملات تروریستی می‌دهیم


در پی حمله افراد مسلح به یک پایگاه نیروی هوایی هند در نزدیکی مرز پاکستان، وزیر کشور هند تاکید کرد که به حملات «تروریستی» پاسخی درخور خواهند داد. پاکستان نیز این حمله را محکوم کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های امنیتی هند گزارش داد که در حمله بامداد شنبه، ۱۲ دی، افراد مسلح به پایگاه هوایی پتهان‌کوت در ایالت پنجاب هند، چهار تن از مهاجمان و دو نفر از محافظان این پایگاه کشته شدند.

این پایگاه هوایی استراتژیک در ۵۰ کیلومتری مرز پاکستان واقع است. منطقه پنجاب بین هند و پاکستان تقسیم شده است.

به گفته مقام‌های امنیتی هند، مهاجمان که اونیفورم‌ ارتش هند را به تن داشتند، موفق شدند وارد این پایگاه شده و شروع به تیراندازی به هر سو کردند.

بنا بر گزارش‌ها، درگیری تا ساعاتی ادامه داشت و هلی‌کوپترهای ارتش هند در جستجوی مهاجمان در اطراف پایگاه به پرواز درآمدند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته، اما این حمله یک هفته پس از دیدار غیرمنتظره نارندرا مودی، نخست وزیر هند، با محمد نواز شریف، نخست وزیر پاکستان، رخ داده است.

در این دیدار که برای اولین بار یک نخست وزیر هند پس از یازده سال به پاکستان می‌رفت، دو طرف در لاهور درباره ازسرگیری مذاکرات برای بهبود روابط دو کشور گفت‌وگو کردند.

هند و پاکستان بر سر منطقه کشمیر اختلاف دارند و تاکنون نیز سه بار از هنگام استقلال هند در سال ۱۹۴۷ جنگیده‌اند.

به دنبال آن دیدار قرار شد وزیران امور خارجه دو کشور در ماه جاری میلادی در شهر اسلام‌آباد گفت‌وگو کنند.

گروه «جیش محمد»

اگرچه هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله به این پایگاه را برعهده نگرفته، خبرگزاری رویترز به نقل ازمنابع امنیتی هند می‌گوید که مهاجمان احتمالا اعضای «جیش محمد» بوده اند.

این گروه شبه نظامی که چند سالی است در پاکستان غیرقانونی اعلام شده، می‌گوید بر ضد حاکمیت هند بر بخشی از منطقه کشمیر می‌جنگد.

با این حال، یکی از مقام‌های وزارت کشور هند به خبرگزاری رویترز گفته است که هنوز نمی توانند با قاطعیت بگویند که این گروه مسئول حمله به این پایگاه بوده است، چرا که گروه‌های قاچاقی مواد مخدر نیز در پنجاب حضور دارند.

واکنش هند و پاکستان به این حمله

در همین حال، یکی از مقام‌های وزارت کشور هند که نامش برده نشده، به خبرگزاری رویترز گفته است که اگرچه حمله افراد مسلح به پاسگاه‌های پلیس در مرز با پاکستان بی‌سابقه نیست، ولی حمله بامداد شنبه به یک پایگاه نظامی مهم و استراتژیک، تهدید امنیتی جدی است و نشان می دهد که «تروریست‌ها استراتژی تازه شناسایی پایگاه‌های دفاعی هند در نزدیکی مرز و حملات به آنها را در پیش گرفته اند».

همزمان، رجنا سینگ، وزیر کشور هند در واکنش به حمله بامداد شنبه گفت هند خواستار صلح با پاکستان است اما به هر نوع حمله تروریستی «پاسخی درخور» خواهد داد.

پاکستان نیز این حمله را محکوم کرده است و سخنگوی وزارت خارجه این کشور روز شنبه گفت «اسلام آباد مایل به ادامه روند بهبود روابط دو کشور براساس حسن نیتی است که پس از دیدار اخیر نخست وزیران دو کشور ایجاد شده و به مبارزه با تروریسم در همکاری با هند و سایر کشورهای منطقه پایبند است.»

XS
SM
MD
LG