لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۶

«مهدی هاشمی قصد ندارد جزای نقدی را پرداخت کند»


مهدی هاشمی، پسر اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس تشخیص مصلحت نظام
مهدی هاشمی، پسر اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس تشخیص مصلحت نظام

خبرگزاری فارس به نقل از محمود علیزاده طباطبایی، وکیل مهدی هاشمی می‌گوید موکلش حکم محکومیت خود را قبول ندارد، بنابراین حکم رد مال و جریمه نقدی را نیز پرداخت نخواهد کرد.

خبرگزاری فارس روز شنبه ۲۰ دی به نقل از وکیل مهدی هاشمی نوشته‌است که او در پاسخ به پرسش این خبرگزاری که مهدی هاشمی حکم رد مال و جریمه نقدی خود را پرداخت کرده یا خیر، گفته‌است «مهدی حکم را قبول ندارد و به همین خاطر هم رد مال و جریمه نقدی را که در حکم صادره آمده پرداخت نمی‌کند.»

مهدی هاشمی، پسر اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس تشخیص مصلحت نظام، از ۱۸ مردادماه گذشته در زندان اوین دوره محکومیت ۱۰ ساله خود را می‌گذراند.

مهدی هاشمی، رئیس سابق سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت ایران، در خرداد ماه به جرم اختلاس، ارتشا و جرایم مربوط به مسائل امنیتی به ۱۰ سال حبس محکوم شد.

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل آقای هاشمی ابتدا گفته بود که درخواست اعاده دادرسی داده، اما سپس اعلام کرد که درخواست اعاده دادرسی در پرونده موکلش را از دادسرا پس گرفته و موکلش خود برای اجرای حکم به زندان اوین رفته‌است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران، در مردادماه پس از تأیید حکم مجازات مهدی هاشمی در دادگاه تجدید نظر به رسانه‌های ایران گفت دادگاه بدوی آقای هاشمی را به ترتیب برای اتهامات اختلاس توأم با جعل، ارتشا و جرایم امنیتی به ۷ سال، ۵ سال و ۳ سال، در مجموع ۱۵ سال زندان محکوم کرده بود اما دادگاه تجدیدنظر این احکام را به ۱۰ سال زندان برای اختلاس، ۱۰ سال زندان برای ارتشا و ۵ سال زندان برای جرایم امنیتی افزایش داده‌است که در مجموع ۲۵ سال می‌شود.

او افزوده بود که با این حال بر اساس قانون مجازات اسلامی تنها شدیدترین مجازات اجرا خواهد شد که همان ۱۰ سال زندان است.

آقای اژه‌ای توضیح بیشتری نداده بود، اما خبرگزاری فارس در همان زمان گزارش داده بود که «بر اساس ماده ۵ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری، مهدی هاشمی متهم به اخذ رشوه اختلاس ۶۰۰ میلیونی تومانی بود که براساس این ماده قانونی، وی به ۱۰ سال حبس، رد مال ۶۰۰ میلیون تومانی و ۱٫۲ میلیارد تومان جزای نقدی و همچنین انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شد.»

خبرگزاری تسنیم هم به نقل از «یک منبع آگاه قضایی» ناشناس خبر داده بود که مهدی هاشمی علاوه بر حکم زندان، به دو مورد «رد مال» و جریمه نقدی با مبالغ بیش از ۱۰ میلیون دلار و نزدیک به دو میلیارد تومان محکوم شده‌است.

این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران، روز شنبه ۲۳ خرداد، به نقل از این «منبع آگاه قضایی» همچنین از محکوم شدن فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی به ۵۰ ضربه شلاق خبر داده بود.

مهدی هاشمی بارها گفته است که حکم محکومیتش را قبول ندارد و در روز رفتنش به زندان اوین هم به خبرگزاری‌های ایران گفت که خواستار پخش جریان دادگاه خود از تلویزیون ایران است.

خانواده مهدی هاشمی نیز حکم او را رد کرده و صدور آن را با انگیزه سیاسی و ضربه زدن به پدر او، به‌ویژه در ارتباط با انتخابات مجلس خبرگان رهبری دانسته‌اند.

درمقابل، قوه قضائیه هم اکبرهاشمی رفسنجانی را به «فشار آوردن» به قوه قضائیه متهم کرده است.

XS
SM
MD
LG