لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۶

فرار «ده‌ها هزار» سوری از شهر حلب به سوی مرز ترکیه


محله صلاح‌الدین در شهر حلب
محله صلاح‌الدین در شهر حلب

در حالی که حملات نیروهای دولتی سوریه با پشتیبانی هوایی روسیه به مواضع مخالفان بشار اسد در شهر حلب ادامه دارد، گزارش‌ها حاکی است که ده‌ها هزار نفر از این منطقه گریخته‌اند.

همزمان ترکیه می‌گوید که این عده به سوی مرز این کشور در حرکتند.

خبرگزاری فرانسه روز پنج‌شنبه، ۱۵ بهمن، به نقل از ناظر حقوق بشر سوریه، از فرار نزدیک به ۴۰ هزار تن از شمال حلب و ورود آنها به شهر کردنشین«آفرین» در غرب استان حلب در مجاورت مرز ترکیه خبر داد.

همزمان، به گزارش خبرگزاری رویترز، احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه، روز پنج‌شنبه در نشست سازمان ملل در لندن که برای جمع‌آوری کمک‌ مالی برای آوارگان سوری برگزار شده است گفت که ده‌ها هزار نفر به علت بمباران‌ها و حملات به حلب، در گذرگاه «کلیس» جمع شده‌اند.

این گذرگاه در مرز جنوب شرق ترکیه با سوریه در منطقه‌ای قرار دارد که بخش بزرگی از آن در کنترل مخالفان مسلح بشار اسد است.

احمد داووداوغلو خطاب به حاضران در کنفرانش لندن گفت که «بین ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر در اردوگاه‌های شمال حلب اکنون به سوی مرز ترکیه در حرکتند و ۳۰۰ هزار تن دیگر از ساکنان حلب هم آماده حرکت به سوی ترکیه هستند.»

گزارش‌ها حاکی است که ارتش و نیروهای شبه نظامی سوریه با پشتیبانی حملات هوایی شدید روسیه حصر دو شهر شیعه‌نشین «نبل» و «الزهرا» در شمال غرب حلب را شکسته‌اند.

در همین زمینه یک منبع ارتش سوریه به خبرگزاری رویترز گفت که «در صورت تکمیل عملیات از دو جهت زیبرا در شمال غرب و نبل و الزهرا در جنوب غرب، به‌زودی همه خطوط تدارکاتی مخالفان قطع خواهد شد».

در همین حال خبرگزاری‌های ایران از تصرف دو شهر نبل و الزهرا به دست نیروهای دولتی سوریه گزارش داده‌اند.

این حملات و پیشروی نیروهای دولتی سوریه در حالی انجام شده که هیئتی از مخالفان بشار اسد موسوم به «هیئت عالی مذاکرات»، همراه نمایندگان دولت سوریه با ترغیب سازمان ملل در ژنو به سر می‌بردند.

اما بعد از دو سه روز تلاش و مذاکره جداگانه استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل، با دو طرف، او عصر چهارشنبه اعلام کرد که این مذاکرات تا سه هفته دیگر، به تعویق افتاده است.

گزارش‌ها حاکی بود که این مذاکرات پیشرفتی نداشته است.

ریاض حجاب، رئیس هیئت مخالفان، علت قطع مذاکرات را ادامه حملات نیروهای دولتی و روسیه به مناطق زیر کنترل این گروه‌ها و جلوگیری از ورود کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان اعلام کرده بود.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، نیز که همراه عربستان از مخالفان بشار اسد حمایت می کند، روز چهارشنبه روسیه و نیروهای دولتی سوریه را به کشتار مردم این کشور متهم کرده و گفته بود ادامه این مذاکرات «بی‌فایده» است.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری‌ها، نشست بین‌المللی جمع‌آوری کمک برای سوریه در لندن همچنان جریان دارد.

از ایران هم محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، در این نشست شرکت کرده است.

سازمان ملل امیدوار است حدود ۸ میلیارد دلار برای کمک‌های بشردوستانه در طی سال جاری به آوارگان سوری در داخل و خارج از این کشور جمع‌آوری کند.

XS
SM
MD
LG