لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۰

سفر فرستاده ویژه سازمان ملل به عدن برای پیشبرد مذاکرات صلح یمن


اسماعیل ولد شیخ احمد، نماینده سازمان ملل در امور یمن
اسماعیل ولد شیخ احمد، نماینده سازمان ملل در امور یمن

در ادامه تلاش‌ها برای برقراری صلح در یمن، اسماعیل ولد شیخ احمد، نماینده سازمان ملل روز شنبه پنجم دسامبر وارد بندر عدن در جنوب این کشور شد. این برای نخستین بار است که نماینده سازمان ملل رسما به عدن، که پایتخت موقت یمن اعلام شده، سفر می کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دفتر عبدربه منصورهادی، رییس جمهوری یمن، روز شنبه، ۱۴ آذر، در بیانیه‌ای ضمن اعلام خبر دیدار با اسماعیل ولد شیخ احمد گفته است، مذاکرات روز شنبه در راستای فراهم کردن زمینه برای دور دوم مذاکرات با شورشیان حوثی در ژنو انجام شده است.

ائتلاف به رهبری عربستان از هشت ماه پیش حملات خود را به مواضع شبه نظامیان شیعه حوثی آغاز کرده است و سازمان ملل تاکنون چند بار کوشیده است طرفین را به پای میز مذاکره بیاورد.

دور اول مذاکرات در خردادماه گذشته در ژنو برگزار شد اما بدون نتیجه‌ای به پایان رسید.

شورشیان حوثی در بهمن ماه سال۹۳، صنعا، پایتخت یمن را با کمک نیروی وفادار به علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن، تصرف کردند. در پی آن، عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری، از سمت خود استعفا داد و به عربستان سعودی گریخت.

با این حال، شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه‌ای منصور هادی را همچنان به عنوان رئیس جمهوری قانونی یمن برسمیت شناخت و خواستار آتش بس، خروج حوثی‌ها از شهرهای بزرگی که تصرف کرده اند، تحریم ارسال سلاح برای حوثی‌ها و آغاز مذاکرات صلح میان طرفین شد. حوثی ها ابتدا آن قطعنامه را پذیرفتند ولی سپس از اجرای آن سرباز زدند.

بدنبال آن، عربستان سعودی در فروردین ماه سال ۹۴ حملات هوایی را با کمک متحدانش به مواضع حوثی‌ها در شمال یمن آغاز کرد اما شورشیان برغم این حملات به سوی بندر عدن در جنوب پیشروی و بخش بزرگی از آن را تصرف کردند.

نیروی ائتلاف به رهبری عربستان در مردادماه گذشته شورشیان شیعه حوثی را از عدن عقب راند، و منصورهادی سرانجام در آبان امسال به عدن بازگشت.

منصور هادی و عربستان سعودی بارها ایران را به حمایت مالی و تسلیحاتی از حوثی‌ها متهم کرده اند اما ایران با تکذیب آن، می گوید که فقط از حقوق مشروع حوثی‌ها و مذاکرات یمنی – یمنی حمایت می کند.

در همین حال، بحران در یمن و ادامه جنگ داخلی سبب تشدید فعالیت گروه های وابسته به القاعده و پا گرفتن گروه‌های وابسته به حکومت اسلامی یا داعش در بخش هایی از این کشور شده است.

همچنین به گفته سازمان ملل جنگ داخلی در یمن طی هشت ماه گذشته دستکم ۵۶۰۰ کشته برجای گذاشته و نیمی از جمعیت این کشور نیز در معرض قحطی قرار دارند.

XS
SM
MD
LG