لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۰۸

چاقی در ایران؛ مصرف «هزار کالری» بالاتر از میانگین جهانی


یک مقام مسئول در سازمان غذا و داروی ایران، روز چهارشنبه پنجم آبان ماه، با بیان اینکه میزان مصرف روزانه کالری در ایران بالاتر از میانگین جهانی است، نسبت به خطر چاقی ایرانیان هشدار داد.

بهروز جنت، مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و داروی ایران، روز چهارشنبه در این‌باره گفت: «هر انسان روزانه به دو تا دو هزار و ۴۰۰ کالری نیاز دارد که دریافتی کالری در کشور ما بیش از هزار کالری از استاندارد جهانی بالاتر است.»

وی دریافت زیاد کالری را عامل بیماری‌های قلبی، عروقی و سرطان دانست و از اجرای طرح‌هایی در وزارت بهداشت برای کاهش مصرف کالری در کشور خبر داد.

به گفته بهروز جنت، طرح «چراغ راهنمایی» یکی از این طرح‌ها است که تاکنون در مورد هزار و ۸۰۰ محصول با نصب برچسب جدول ارزش غذایی روی این محصولات اجرا شده است.

حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت ایران نیز سال گذشته اعلام کرده بود که نیمی از مردم ایران اضافه وزن دارند و نسبت به عوارض چاقی هشدار داده بود.

عباس جعفریان معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، روز ۲۵ مهرماه همزمان با روز جهانی غذا، با تأکید بر لزوم اصلاح الگوی تغذیه در ایران اعلام کرد که مصرف روزانه شکر و نمک در ایران بیش از پنج برابر کشورهای توسعه‌یافته است.

پیشتر، رضا ملک‌زاده٬ معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نسبت به سبک زندگی و افزایش چاقی در ایران ابراز نگرانی کرده و از مردم خواسته بود برای پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی از مصرف چربی، قند و شکر، نمک، سیگار، فست‌فودها و غذاهای آماده خودداری کنند.

هدایت حسینی، رئیس انستیتوی تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی ایران نیز فروردین ماه گذشته، درباره روند چاقی در ایران هشدار داد و چاقی را عامل مهم بیماری‌های غیرواگیر از جمله سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی دانست.

زهرا عبداللهی، مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دی ماه سال گذشته اعلام کرد که ۸۸ درصد مردم ایران تغذیه ناسالم دارند.

به گزارش وب‌سایت مدیکال اکسپرس، تیمی بین‌المللی از پژوهشگران به تازگی اعلام کرد که چاقی بیش‌ از حد می‌تواند با هشت نوع سرطان ارتباط داشته باشد: سرطان‌های معده، کبد، کیسه صفرا، لوزالمعده، تخمدان، تیروئید، مننژیوما (نوعی تومور مغزی) و مولتیپل میلوما.

این تحقیق که شهریورماه گذشته در مجله علمی The New England Journal of Medicineمنتشر شد، نشان می‌دهد که پایین نگه‌داشتن وزن با بالارفتن سن، ریسک ابتلا به این سرطان‌ها را کاهش می‌دهد.

در این تحقیق آمده است که بیش از ۶۴۰ میلیون فرد بالغ و ۱۱۰ میلیون کودک در سراسر جهان به چاقی مفرط مبتلا هستند.

XS
SM
MD
LG