لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۷

«من هم به اندازه شما انسانم»؛ انتقاد از وضعیت افراد دارای معلولیت در ایران


«من هم به اندازه شما انسانم» عنوان گزارشی مشترک از دیدبان حقوق بشر و کمپین حقوق بشر در ایران است که روز چهارشنبه منتشر شد، گزارشی که می‌گوید «افراد دارای معلولیت در ایران حقوقشان نقض می‌شود و مورد تبعیض واقع می‌شوند».

این دو نهاد مدافع حقوق بشر می‌گویند افراد دارای معلولیت باید در همه زمینه‌ها از امکانات و حقوقی برابر با سایر افراد برخوردار باشند و از مقام‌های ایران خواسته‌اند شرایط یک زندگی مستقل و استاندارد را برای این افراد فراهم کنند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:09:59 0:00
لینک مستقیم

این گزارش ۷۲ صفحه‌ای بر اساس گفت‌وگو با ۵۸ زن و مرد دارای معلولیت‌های مختلف در ایران و متخصصان و فعالان این عرصه تهیه شده و در آن آمده است که «در ایران افراد دارای معلولیت با مشکلاتی جدی مواجه‌اند و به علت غیرقابل دسترس بودن خدمات عمومی برای آنان ارتباطشان با جامعه قطع شده است».

دیدبان حقوق بشر و کمپین حقوق بشر در ایران می‌گویند طی سال‌های اخیر در ایران گام‌هایی مثبت در این راه برداشته شده از جمله تصویب کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت در سال ۸۸ و ایجاد ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی شهری در سال ۹۴، اما به گفته این دونهاد هنوز کارهای زیادی باقی است؛ در کشوری که برآورد می‌شود جمعیت معلولانش دست‌کم ۱۱ میلیون نفر باشد، ۱۱ میلیون نفری که با استانداردهای یک زندگی مناسب هنوز فاصله دارند.

XS
SM
MD
LG