لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۴۳

دیدار باقری از «مناطق عملیاتی» جنگ در حلب سوریه


محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران (چپ) در دیدار با رئیس جمهوری سوریه
محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران (چپ) در دیدار با رئیس جمهوری سوریه

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران با شبه نظامیان اعزامی ایران در جنگ داخلی سوریه که از آنها به عنوان «مدافعان حرم» نام برده می‌شود، دیدار کرد.

خبرگزاری تسنیم روز جمعه (۲۸ مهر) این خبر و تصاویری از دیدار محمد باقری در مناطق جنگی سوریه را منتشر کرده‌است.

خبرگزاری رسمی قوه قضائیه جمهوری اسلامی (میزان) نیز با انتشار خبر حضور عالی‌ترین مقام نظامی ایران از مناطق جنگی استان حلب و دیگر نقاط سوریه، به پوشش سخنان وی در جمع «مدافعان حرم» پرداخته‌است.

بر اساس این گزارش، آقای باقری از آنچه «موفقیت‌های چشمگیر جبهه مقاومت و رزمندگان مدافع حرم علیه گروه‌های تروریستی» نامیده، سخن گفته‌است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران ضمن تقدیر از «هماهنگی» میان این نیروها و ارتش سوریه، افزوده که عمر گروه‌های مخالف حکومت سوریه که وی از آنها با عنوان «گروهک‌های تروریستی و تکفیری» یاد کرده، «به سر رسیده‌است».

ایران از آغاز جنگ داخلی در سوریه، در کنار نیروهای حامی بشار اسد در این کشور حضور داشته و با وجودی که فرماندهان نظامی بارها اعلام کرده‌اند تنها در این کشور حضور مستشاری دارند، نظامیان متعددی را به سوریه اعزام کرده‌است.

علاوه بر نظامیان ایرانی، شبه‌نظامیان شیعه عراقی، افغان و پاکستانی سازماندهی‌شده از سوی تهران نیز در کنار نیروهای حزب‌الله لبنان و نیز روسیه با مخالفان بشار اسد مبارزه می‌کنند.

محمد باقری که از روز سه‌شنبه هفته جاری در راس یک هیئت بلندپایه به سوریه سفر کرده، روز پنج‌شنبه نیز با بشار اسد، رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.

خبرگزاری‌های ایران، موضوع گفت‌وگوهای دو طرف در این دیدار را «آخرین تحولات منطقه و مسائل دوجانبه» گزارش کرده‌اند.

آن‌طور که ایسنا گزارش کرده، باقری در این دیدار بر ادامه حمایت‌های ایران از سوریه تأکید کرده‌است.

خبرگزاری ایرنا نیز به نقل از باقری، هدف از این سفر را پس از «دستاوردهای بزرگ سوریه در سرکوب تروریسم، تدوین راهبردی مشترک به منظور ادامه هماهنگی و همکاری نظامی برای مرحله آینده» گزارش کرده‌است.

سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به سوریه در حالی انجام شده که روسیه و حزب‌الله به تازگی پایان بخش اصلی در جنگ سوریه را خبر داده‌اند.

بشار اسد نیز ماه گذشته در نامه‌های جداگانه برای رهبران ایران و روسیه و دبیرکل حزب‌الله پیروزی ارتش خود را به آنها نیز شادباش گفته بود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران روز چهارشنبه نیز در نشست خبری مشترک با همتای سوری خود به اسرائیل هشدار داده بود که «تجاوز به خاک و آسمان سوریه پذیرفتنی نیست».

حملات لفظی بین مقام‌های ایران و اسرائیل در روزهای اخیر شدت یافته و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز روز سه‌شنبه در دیدار با وزیر دفاع روسیه گفته بود کشورش حضور پایگاه‌های نظامی ایران در سوریه را تحمل نخواهد کرد.

XS
SM
MD
LG