لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۱۶

رییس ستاد نیروهای مسلح ایران: تجاوز اسرائیل به خاک سوریه پذیرفتنی نیست


محمد حسین افشردی باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران (چپ) همراه با علی ایوب، همتای سوری‌اش.
محمد حسین افشردی باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران (چپ) همراه با علی ایوب، همتای سوری‌اش.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران که به سوریه سفر کرده است روز چهارشنبه ۲۶ مهر در دمشق گفت، تجاوز اسرائیل به سوریه پذیرفتنی نیست.

به گزارش رسانه‌های ایران و منطقه، محمد حسین افشردی باقری در یک نشست خبری مشترک با ژنرال علی ایوب همتای سوریه‌ای خود گفت: قابل قبول نیست که «رژیم صهیونیستی (اسرائیل) هر وقت بخواهد از طریق هوایی و زمینی به خاک و آسمان سوریه تجاوز کند».

رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران که شامگاه سه شنبه ۲۵ مهر یک روز پس از آخرین حمله هوایی اسرائیل به سوریه وارد دمشق شد، در سخنان خود به این حمله و یکسری حملات هوایی اخیر منتسب به اسرائیل علیه سوریه اشاره داشت.

ارتش اسرائیل روز دوشنبه در بیانیه‌ای رسمی از حمله جنگنده‌هایش به یک سکوی موشکی وابسته به پدافند هوایی سوریه در منطقه «رمضان» در ۵۰ کیلومتری شرق دمشق و انهدام آن خبر داد.

ارتش اسرائیل گفت این سامانه دفاع هوایی سوریه ساعاتی پیش از آن به سوی «جنگنده‌های اسرائیلی در پرواز گشتی عادی شناسایی آنها در آسمان لبنان شلیک کرد» اما جنگنده‌ها و خلبانان سالم به اسرائیل بازگشتند.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل نیز در مورد حمله به سوریه گفت، کشورش برای امنیت خود به هر اقدام لازم دست خواهد زد.

سوریه ساعاتی بعد درباره «عواقب سخت» تکرار این حملات به اسرائیل «هشدار» داد.

حمله اسرائیل به سوریه تنها ساعاتی پیش از آغاز نخستین سفر وزیر دفاع روسیه به اسرائیل انجام شد. روسیه ۲۵ ماه است که در سوریه حضور نظامی فعال دارد.

نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل در ملاقات‌های دوشنبه و سه‌شنبه با ژنرال سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه تاکید کردند که حضور نظامی ایران در سوریه را تحمل نکرده و هر گاه که احساس کنند «خطوط قرمز» اسرائیل در مورد سوریه زیر پا گذاشته می‌شود، اقدام خواهند کرد.

روسیه و ایران همراه با حزب‌الله لبنان در تقویت ارتش بشار اسد در جنگ داخلی حدودا هفت ساله این کشور یاری رسانی موثری کرده‌اند.

حضور رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در سوریه در حالی است که روسیه و حزب‌الله به تازگی پایان بخش اصلی در جنگ سوریه را خبر داده‌اند.

بشار اسد نیز ماه گذشته در نامه‌های جداگانه برای رهبران ایران و روسیه و دبیرکل حزب‌الله پیروزی ارتش خود را به آنها نیز شادباش گفته بود.

به گزارش رسانه‌های ایران، سرلشگر باقری در نشست خبری چهارشنبه در دمشق گفت با همتای سوریه‌ای خود «تقویت همکاری‌های دو کشور برای آینده» را بررسی کرده و «ایران در برابر خطرهایی که سوریه را تهدید می‌کند، در کنار دولت و ملت سوریه بوده و در آینده هم خواهد بود».

وی یادآور شد که حضور ایران در سوریه با «دعوت دولت سوریه» بوده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سرلشگر علی ایوب نیز در این نشست گفت، کشورش برای «تلاش‌های صورت گرفته از سوی نیروهای مسلح ایران برای حمایت ا ز ارتش سوریه در جنگ با تروریسم تفکیری ارزش زیادی قائل است».

ایران در طول حدود هفت سال جنگ داخلی سوریه با کمک‌های تسلیحاتی، مالی و اعزام نیروهای موسوم به «مدافعین حرم» و تشکیل دو سپاه «فاطمیون» و «زینبیون» از شیعیان خارجی، برای ادامه بقای رژیم بشار اسد در تلاش بوده و با تحمل صدها کشته، اکنون نیز برای یاری رسانی در بازسازی سوریه ابراز آمادگی کرده است.

XS
SM
MD
LG